onsdag 1 februari 2012

20 års arbete är förgäves

Hittar en artikel på AFTONBLADET om att svenskarna äter mindre och mindre nyckelhålsmärkta livsmedel och mer och mer smör och grädde. Dieteisterna klagar över att 20 års hälsoarbete är förgäves och Livsmedelsverket biter sig fast vid samma teorier och fortsätter rekommendera tallriksmodellen, mer motion och mer kolhydrater.
Ja, vad ska man säga? Att dessa 20 år har i princip dödat fler än ett världskrig? Ja, jag hoppas verkligen det har varit förgäves att få folk att dö i förtid i sjukdomar som för 20 år sedan var relativt sällsynta för jag minns inte att det fanns barn för 20 år sedan som fick Diabetes2, det var min farmor som fick det...Hjärt - och kärlsjukdomarna har exploderat de sista 20 åren också och kryper ner i åldrarna..
OM nu dietisternas rekommendationer verkligen fungerade, skulle då inte statistiken visa det?
Det har den inte gjort.
I läkartidningen kan man läsa följande ARTIKEL OM FETTINTAG 
Jag är ett levande exempel på att dietisternas teorier inte gjort mig friskare, snarare tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar