söndag 26 februari 2012

Köttfri måndag? Tror inte det!

Läser en imponerande artikel skriven av PER WIKHOLM i Sydsvenskan angående LCHF och miljö - och klimatsmarthet.
Jag citerar:

"De billiga fossila bränslena i kombination med en jordbrukspolitik med subventionerad fossilbränsledopad spannmåls- och sojaodling har resulterat i djurfabriker. De producerar inte mer kött per använd yta. Däremot ger de billigare kött tack vare billiga fossila bränslen och statliga subventioner. Det billigare köttet har orsakat den ökade köttkonsumtionen under de senaste decennierna, långt innan begreppet LCHF fanns."

Jag tänker på hur våra nötkreatur äter spannmål som gör dem sjuka och i sin tur matas med antibiotika just för att de äter något som de inte är skapta att äta, precis som människan reagerar boskap negativt på spannmål och soja och majs är inte en naturlig föda för nötkreatur! Inte ens hästar ska äta mängder med spannmål, som tex havre...de blir sjuka! 
Så de som kan och har råd - köp nötkött från nötkreatur som går ute och äter det, de ska äta - gräs! 
Tyvärr är min ekonomi så begränsad men jag väljer oftast ekologiska mejeriprodukter och den dagen jag har råd att köpa nötkött från Gröna Gårdar, då kommer jag känna mig väldigt glad! 
I vår iver att äta så fettsnålt som möjligt har vi fött upp så "fettfria" djur som det går, vi ratar hela kycklingar och köper kycklingfiléer istället, grisen har blivit mer kött och mindre fett och vi ratar allt som inte är rent kött. Det var väl inte meningen från början, eller? 
Ska en kyckling se ut så här?Vi har avlat fram en kyckling med så stora bröstmuskler att benen inte bär längre. Det var väl inte meningen, eller? 
Visst känns det mycket trevligare att äta en kyckling som är uppfödd på det här viset? 

Tänkte väl det...
Jag har bestämt mig - jag tänker aldrig mer köpa kycklingfiléer utan hela kycklingar, vilket jag redan har börjat göra, när jag tänker efter. De där torra, smaklösa kycklingfiléerna som är fulla med vatten och som säljs för minst det dubbla kilopriset i jämförelse med en hel kyckling, är något jag bara börjat rata utan att tänka så mycket på det. 

LCHF innebär inte bara att gå ner i vikt - det är helt enkelt så enkelt som att man vill och bör äta den mat som vi är skapta för att äta och då också äta de djur som är uppfödda enligt hur de är skapade för att äta. Så länge vi tycker det är helt onaturligt för en katt att äta mackor och fåglar inte ska äta pommes frites, så ska vi inte köpa mat som är skadlig för både oss och miljön. 

3 kommentarer:

  1. Jag läste också hans artikel, jättebra, liksom ditt inlägg. Behöver spridas!

    SvaraRadera
  2. Ja, det behöver spridas! :-)

    SvaraRadera
  3. Bara sluta äta djur överhuvudtaget.

    SvaraRadera