tisdag 14 februari 2012

LCHF för barn = barnmisshandel?

Hade inte "glädjen" att höra debatten igår på fyran men AFTONBLADET skrev en liten artikel idag om det hela. Tydligen blev det hätskt när LCHF och barn togs upp och det anses tydligen som någon form av barnmisshandel att "tvinga" sina barn att låta bli att äta den skit som majoriteten av oss äter: Snabba kolhydrater i form av spannmål, margarinbaserat, tillsatser i mängder och framför allt - GOOOOODIS! I mängder!
Det är "NORMALT" att äta godis i någon form minst en gång i veckan och då snackar vi inte en bit choklad utan påsar med smågodis, glass, snacks osv och detta ska väl inte sköljas ner med vatten utan helt med någon form av läskedrycker eller saft.
Hur många barn anser inte att det här är normalt?
Det är inte ett dugg misshandlande men däremot när jag som förälder tar bort detta och byter ut det onaturliga till det naturliga, då är det misshandel...säger experterna som lobbar för diverse bantningspreparat och livsmedelsindustrier som t ex Barilla.
Jo, det är så  logiskt och klokt!
Snacka om att kasta sten i glashus!
Den vanligast förekommande fördomen är att LCHF innebär enbart fett och kött...då har man inte läst på särskilt bra.  När dessa experter inte ens läser den litteratur och de rapporter som faktiskt finns om LCHF, då känns det ju rätt meningslöst att argumentera och debattera. Lite som när jag skrev inlägget att tala för döva...
Det blir lika lyckat att argumentera om LCHF som att diskutera rasism med någon som anser att afrikaner är lata...
Jag funderar riktigt ordentligt på om vi har slutat äta grönsaker här och kommer fram till att vi ökat konsumtionen av grönt här hemma för istället för potatisen, pastan och riset äter vi olika former av kål t ex. Kål är rena hälsokällan! Så jodå, det är rena barnmisshandeln att vi äter Kyckling med currysås och strimlad vitkål som fått koka ihop med såsen istället för ris.
Sonen var hos sin pappa i helgen och berättade att han ätit ris där men glädjen över det dog när han tyckte riset bara smakade papper. Han fantiserar om chips och jag vet redan i förväg att han kommer tycka att chipsen också smakar papper men jag tänker inte förbjuda honom!
Jag vet ju bara att han mår bra i magen nu och jag är så himla glad att slippa ge en 13-åring Omeprazol för magkattar och ha en unge som spyr och ligger dubbelvikt av magsmärtor för det är i mina ögon mer misshandel än något annat.
Varför kallas naturlig mat för extremdiet, egentligen?
Var det även extremdiet för jägar-och samlarsamhället innan vi blev bofasta och började odla spannmål? Jag förstår helt enkelt inte argumenten mot LCHF och än så länge har jag inte funnit ETT ENDA argument MOT LCHF som håller på något vis alls.
De vanligaste argumenten för att ändra sina matvanor är:
1. Ja, jag vet men jag har inte tid.
2. Jag tycker smör och grädde är äckligt.
3. ORKA!
Jag blir förtvivlad när jag ser alla sockermissbrukande ungar i mataffärerna som sliter i sina föräldrar för att få godis - det är för mig barnmisshandel på hög nivå!

1 kommentar:

  1. Jag är helt övertygad om att en sund svensk mathållning på bra råvaror och utan onödiga tillsatser är jättebra :-) Jag vet också att LCHF är lika bra och ännu bättre för människor med övervikt och som lider av resultatet av felaktig kosthållning. Men att likna en alternativ kosthållning vid barnmisshandel är fanimig rent ut sagt för jävligt, ska vi börja anmäla vegetarianer också eller vad vill dom ha sagt med detta? Köpa hektovis med lördagsgodis, läsk och snacks borde väl då vara jämförbart med förberedelse till mord!

    SvaraRadera