måndag 27 februari 2012

Oil pulling - Olje rensning

Läste ett inlägg i en av LCHF-grupperna på Facebook om något som heter Oil pulling och blev nyfiken. Man ska "skölja" munnen i 20 minuter, på fastande mage med någon form av olja och effekterna är tydligen många:
1. Vitare tänder
2. Läker tandköttet
3. Tar bort gifter, inflammationer och dålig andedräkt
4. Ökar ämnesomsättningen
5. Stärker immunförsvaret
6. Sjukdomsprevention och även botande mot allt möjligt, från Alzheimers till Astma.
Det som inte känns farligt kan man ju alltid testa, eller hur?
Jag börjar NU!
Ju mer jag läser om det desto mer nyfiken blir jag och det här verkar inte alls vara något påhitt utan funnits redan innan Kristus födelse och är en Ayurvedisk metod.
Man använder sesamolja eller solrosolja, står det men jag tänker köra Cocosolja, vilket jag testade i morse efter duschen. Cocosolja är ganska tunn så det känns som vatten när man strilar det genom tänderna i munnen så det är inte ett dugg jobbigt eller äckligt. Det är bra om man inte är förkyld och har stopp i näsan då man inte kan andas genom munnen, bara.
Det finns massor med information och sidor om det här, och hittade den här som verkar vara vettig med många referenser och kommentarer:
Oil Pulling


2 kommentarer:

  1. Hur gick det för dig med oil Pullingen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm...jag slutade efter några veckor och inte för att det inte funkade utan för att ALLT smakade cocosolja efter ett tag och funderade på vilken olja jag skulle välja istället. Nu har jag köpt kokosolja utan smak så jag ska nog ta tag i att börja igen. Mest tummen som sitter fast just nu.

      Radera