onsdag 8 februari 2012

Funktionsstopp i magen

Att vara gastricbypass-opererad har också en annan baksida jämte alla andra nackdelar som man kan läsa om HÄR Jag drabbas även av totalt stopp i trarmverksamheten och det yttrar sig med att jag blir fruktansvärt illamående och trött. Tröttheten kommer tydligen från att blodtrycket sjunker när tarmarna inte rör på sig alls och illamåendet beror ju helt enkelt på att tarmarna inte jobbar.
Det har blivit BÄTTRE sedan jag gick in för att leva efter LCHF helt men fick ett bakslag igår som inte släppt ännu, vilket i sin tur resulterar att jag inte jobbade igår och inte kan jobba idag heller.
Det känns så "fel" att ringa sig sjuk när man inte har en kraftig förkylning eller maginfluensa utan "bara" mår illa och är trött...jag får helt enkelt dåligt samvete.
Samtidigt vet jag ju att det finns många gastric-by-pass-opererade som inte jobbar alls för de är kroniskt trötta eller sjuka på andra sätt. Linda som jag skrivit om här på bloggen har nog inte orkat jobba en enda dag sedan sin operation och igår såg jag på något program på femman där jag hörde en tjej säga: Jag är sjukskriven pga min gbp-operation. En tjej på 23 år...
Mörkertalet för sjukskrivna pga denna operation har jag ingen aning om - inte ens offentliga siffror. Den enda siffra jag hittar är på 15% för de med komplikationer efter operationen som får göra en ny operation men något långtidsperspektiv tror jag inte finns.
Det är ju "kul" att gå ner i vikt om man är väldigt överviktig men de kroniska tillstånd som uppstår efter några år är det ingen som verkar bry sig om.
Jag kommer få leva med en tarm som ibland bara slutar fungera och får sjukskriva mig under dessa "anfall", så är det bara.
Det kanske tom är så att det är förvånande lite problem som jag har i jämförelse med andra gbp-opererade. Det vet jag inte, för jag har för lite kontakt med andra som är gbp-opererade.
Alla reagerar olika.
När magen inte fungerar, fungerar inget annat heller. Det är inte hjärtat som är kroppens centrum - det är magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar