tisdag 28 augusti 2012

Den hjärntvättade sonen...

Som den "grymma" mamman jag är som hjärntvättar min son dagligen så att han inte vågar äta något annat än LCHF-mat/REN MAT, så måste jag tycka att jag har gjort ett bra jobb. Han har sedan han började med spannmålsfri, tillsatsfri mat lärt sig att laga sin egen mat. Får sällan "tjata" på honom att han ska fixa sig något att äta när han är hungrig. Frukost och kvällsfika är väl det han fixar själv för det mesta men även middag om jag inte är hemma eller lagat något mat. Den enda nackdelen är att det blir så förjordat mycket disk! *ha ha*
Vad äter denna gosse då?
Frukosten på skoldagarna består oftast av jordgubbar och yoghurt, plus nötter med smör. Han tar fram en näve jordgubbar på kvällen från frysen som han sedan blandar med yoghurt på morgonen.
I skolan äter han för det mesta enbart sallad då allt annat är fyllt med tillsatser av olika slag.
När han kommer hem äter han middag, min eller sin egen och då blir det ofta något kött med omelett eller grönsaker.
På kvällen blir det oftast ägg faktiskt.
Här gör han en sådan där "middagsomelett" med korv, tomat och riven ost på toppen.
Han ser ju inte precis lidande ut...eller särskilt deppig och sjuk.
Eller?
Personligen tycker jag det är lite "konstigt" att föräldrar som äter enligt LCHF inte ger sina barn samma mat eftersom de inte bara väljer LCHF pga sin vikt utan pga hälsskäl och samtidigt får ungarna äta kolhydratstinn mat med tillsatser och socker. Varför, liksom?
Hade mina ungar varit små så hade de inte haft någon talan i det här ämnet.