lördag 25 augusti 2012

Stevia, blomkål och kycklingfilé

Måste berätta lite om vad jag sysslar med förutom att skriva i min blogg och försöka läsa på mer om allt jag skriver. Just nu är min hjärna helt "mosig" för Adam smittade mig med ett elakt förkylningsvirus i veckan. Jag blir sällan sjuk och det händer nästan aldrig att mina ungar lyckas smitta mig men nu blev jag det.
Jag bestämde mig tidigare i somras att odla egen Stevia för att dels "spara pengar" och dels testa om man verkligen måste använda en massa tillsatser för att kunna använda denna rena produkt som sötningsalternativ i bakverk och annat.
Sommaren har bara bjudit på fem högsommardagar här i Göteborgsområdet så mina växter har knappt växt något alls förrän nu i augusti då det både bjudits på sol och en del värme och se - nu börjar det växa också!
<<< Här är min lilla Steviaodling. En stor kruka med sju små plantor. Jag tog ett av de minsta bladen häromdagen och smakade. Det smakar...sött! Inga bismaker av anis eller någon bitterhet alls. Bara sött! Det jag tänker göra med dessa plantor när de blivit större är att ta bladen, torka dem och mala dem till ett "mjöl" och se hur det smakar då. Är du nyfiken på att odla Stevia/Sötflockel själv så finns det på IMPECTA.
För någon vecka sedan var det extrapris på svensodlad Blomkål på fattigmansaffären Netto! *haha* Naturligtvis var jag fattigare än vanligt och fick vänta med att bunkra denna, för mig viktiga, basvara.
Jag handlade 7,5 kilo första svängen, en full kundkorg med andra ord. Kilopriset var 10 kr kilot så jag handlade ungefär lika mycket den andra gången. När jag kom hem tog jag bort blasten och delade upp dem i buketter som jag lade i 3-liters fryspåsar. Kostnaden blev ca 150 kronor för 15 kg...billigt med tanke på att kilopriset ligger på 30-40 kr annars. Nu har jag halva frysen full med blomkål! Det enda man inte kan göra med fryst blomkål är blomkålsris men däremot allt annat - mos, soppa, gratänger osv.
Håller på att odla egen också i en av mina pallkragar och de tar sig, sakta men säkert. Just nu är de stora som en liten knytnäve men oj, vad jag ska njuta av min första egenodlade blomkål sedan. En påse frön kostar kring 20-lappen.
Nästa lilla projekt gjorde jag häromdagen men då ur ett helt annat perspektiv:
Kycklingfiléer! Jag har skrivit att jag ALDRIG mer ska köpa filéer men i tisdags när jag fyllde år och inte hade någon klar idé om vad jag skulle bjuda på så slängde jag ner en påse fryst Kycklingfilé i kundkorgen och tänkte att jag skulle laga någon form av "Thaigryta" - lättlagat, billigt och gott...
Som tur var så slapp jag laga middag på min födelsedag och lade in kycklingfiléerna i kylen tills nästa dag och det här är vad jag tog ut:

 Jag köpte 900 gram kycklingfilé och på påsen står det att denna vara består av 80% kött så frågan var ju vad de övriga 20% var för något...det syns ju ganska tydligt vad resten är för något: Vatten och salt! Jag hällde ut vätskan i ett mått och fick ut 1,5 deciliter med vätska. När jag sedan stekte köttet så blev det ännu mer vätska i pannan så det är säkert minst en deciliter till.
Man köper något som man TROR bara består av kött men visar sig vara ganska mycket vatten i också - det köper vi som inte "har råd" att köpa finare kött. Vi betalar för ca 2 deciliter vatten...det blir ju faktiskt inte billigare och är det gott då? Nä, det är rent ut sagt smaklöst!
Nu är jag ju sådan att jag kan trolla med knäna när det gäller att laga mat ändå så jag strimlade kycklingfiléerna, hackade lök, vitlök och fräste det i Grön Currypasta. Jag adderade strimlad vitkål, stjälkselleri, mortlade jordnötter, riven cocos, tompatpuré och cocosmjölk (markattas eko) och creme fraiche.
Fräste köttet, löken, svampen och hällde i jordnötssmör, tomapuré och riven cocos. När köttet har slutat "vattna sig" så lade jag i vitkålen och sellerin. Fräste runt det lite och sedan på med cocosmjölken och creme fraichen. Salt och peppra efter smak. Grön curry är ganska snäll så vill man ha het mat så tar man i lite mer än man vågar! :D
 Såsen blev gudomligt god och eftersom jag mortlade saltade jornötter, ca en dl så blev det inte "för sött" heller vilket jag vet kan bli en trigger för en sådan som jag är  - sockerberoende.


5 kommentarer:

  1. Spännande med steviaplantorna!!
    Undra om dom skulle må bra inomhus oxå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom kan bo inomhus för de gillar värme. Mina kommer ju flytta in när det börjar bli kallare ute. Hoppas bara de klarar det för många växter som börjar sitt liv ute brukar inte gilla att flytta in. Men jag har mer fröer så skulle det inte gå så får jag så nya. (Köpte 2 påsar av Weibulls)

      Radera
  2. Hej!
    Jag skulle fråga dig vad man köper Stevia men hittade svaret ovan! :-) Undrar bara vilken kategori Stevian finns under på Weibulls...nu har jag gått igenom hela sortimentet med fröer på deras hemsida men hittar ingen Stevia :-(
    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt fel! Jag skrev Weibulls men det finns på Impecta - där finns banne mig allt. Här är länken till sidan där man kan köpa den:
      http://www.impecta.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

      Radera
    2. Tack så mycket, ska genast kolla!

      Radera