onsdag 8 augusti 2012

Heléne Löfvendahl

Heléne är både bloggare, kostrådgivare och medlem i www.kostdemokrati.se
Här är hennes blogg som handlar om allt från att baka till träning och vikt.
Jag citerar henne rakt av för det hon säger är så typiskt och vanligt i bemötandet man får när man pratar om vikt, hälsa, magsäcksoperationer och LCHF:

På frågan om varför inte skolmaten är bättre eller att ingen lyssnar:
"...kan ibland stånga huvudet i ren frustration. Denna okunskap i att det är bättre att söka läkaren för sina krämpor och få en medicin som tar bort krämpan (på köpet fås det biverkningar som accepteras och i slutänden söks det till läkaren igen för att få ny medicin eller få medicin för biverkningarna). Att lägga om kosten och se samband är inget svensken idag gör. Vi är, vad jag tror, alldeles för lata för att göra den kraftansträngningen. Det är lättare att få medicin och skylla på sin diagnos. Jag har sett alldeles för många som kämpar till sig sjukskrivning och en del som jublar över sjukpension. De som fått träning på recept går från läkaren nedslagna. Det var ju inte vad de ville ha. De ville ha medicin så de blir friska! Kostomläggning gör ingen människa frisk!

GBP ifrågasätter jag stort. Det klagas hit och dit att lchf är livsfarligt, att det inte finns studier på hur kroppen blir efter några år. Jag mår kanon. Kan det bli fel? Lchf är förenad med vetenskap och beprövad erfarenhet (visserligen till diabetespatienter) men ändå ifrågasätts det trots att flera människor vittnar om hur bra de mår, hur de skippat mediciner, hur de blivit fria från värk, allergi, eksem och diagnoser. Varför ifrågasätts det? Varför öppnar inte läkarna ögonen och varför är de så negativa till det naturlig? Ok, undantag finns men de flesta förkastar lchf helt.

När det klagas på att det inte finns studier på lchf, varför ifrågasätter ingen att det inte finns studier på GBP? Varför ifrågasätter ingen att det är fullt naturligt att kapa 110-150 cm tarm och koppla ihop med magsäcken? Tarm som ska ta upp näringsämnen. När blev manipulation av kroppen ok men inte naturlig mat?

Jag delar mycket på min sida vilket jag vet retar gallfeber på många. Bra, jag gör något rätt :-) Jag delar för att jag vill att folk ska tänka till, jag delar för att de ska få upp ögonen och fatta att de kemiska rekommendationer vi får från Livsmedelsverket inte är naturligt. Lchf är inte bara lchf. Det är att äta bra och naturlig mat och detta missar tyvärr många. Att se helheten. När blev det naturligt att äta onaturlig mat med innehållsförteckningar vi inte kan uttala? När blev det mer ok att äta kemikalier före bra naturlig mat?

Trångsyntheten och okunskapen blir jag rädd för. Däremot tänker jag inte ge upp hoppet om en ändring. Det är något mer medvetenhet nu än 2009 när jag började men det kan bli bättre! Och Livsmedelsverket? Att de som sitter i de stolarna får vara kvar är ett under. Och att människan blint tror på deras rekommendationer utan att tänka till själva är skrämmande.

Jag har många i min närhet som gnäller över än det ena, än det andra. När jag ställer varför-frågor blir det helt plötsligt jobbigt. Lite kul ;-) Jag har folk i min närhet som gladeligen skulle göra GBP men inte ändra sitt tänk gällande kos
t eller matvanor. Jag har folk i min närhet som klagar på bullrig mage men tar hellre Microlax och andra otrevligheter före naturliga saker. Jag har folk som klagar på värk i sin kropp och äter det som inflammerar den och går sen till doktorn och tjatar till sig annan medicin och medicin mot sömnen eftersom värken gör att de inte kan sova.

Jag har vänner som menar att Livsmedelsverkets rekommendationer finns där av en anledning. När jag målar upp att människan är fetare idag och när allt trädde in i våra liv (nyckelhålsmärkning, lightprodukter) och att rekommendationerna inte har någon studie då bara "Jaha. Är det så?" Alltför många går genom livet som sömngångare och tror blint på vad andra säger utan att reflektera själv. När de sen får en aha-upplevelse (de som lagt om kosten) sitter de där sura och muttrar över varför ingen sagt något. Hallå? Ville du lyssna när jag berättade för dig? Då vill jag bara säga "Vad var det jag sa?" men så lågt sjunker jag inte.

Jag vill få folk att vakna upp, tänka till, reflektera, se hela bilden och samband och tänka utanför ramarna. Vara egoistiska och tänka på vad som är bäst för dem själva och inte lägga sin hälsa i händerna på sjukvården. Det kan komma till en dag när sjukvården säger att de inte kan hjälpa mer. Att det är patienten själv som inte gjort som de säger och de tar ifrån sig ansvaret. Jag har hört om såna fall. Kvar står den hjälplöse individen som gjort som alla sa men nu blir lämnad ensam och får höra att denne gjort fel. Det är tragiskt och så ska det inte vara!

Ingen annan än du själv kan ta ansvar för din hälsa. Det vill jag förmedla. Tyvärr är alltför många i min närhet helt inne på att sjukvården kan hjälpa och när de då går till doktorn och får höra att du ska undvika det i din kost istället för att få medicin då blir de förbannad på den okunniga läkaren och menar att den inte hjälper. Det är precis det den gör.

Jag har hört på omvägar att jag är jobbig med alla mina delningar. Läs det inte då? Kan jag väcka någon tanke har jag gjort rätt. Kan jag få någon att tänka steget längre är det en bit på väg. Kan jag hjälpa till att förändra så är det bra. De andra som blir irriterande är mest troligen de som verkligen behöver läsa och inte minst ta åt sig. Jag undrar många gånger hur det har kommit sig att det är mer naturligt att äta kemikalier före naturlig mat. När blev det naturliga onaturligt och när blev det onaturliga naturligt? Folk käkar gladeligen margarin eftersom det inte innehåller mättat fett som är LIVSFARLIGT för våra kroppar. Har de sett hur den görs och vad den innehåller? Saker som inte gör något positivt för våra kroppar. När blev det bättre än smör liksom?

Ja, jag kan undra mycket och när jag blir sån här då är det svårt att vara tyst :-)"

/ Heléne Löfvendahl 

Jag kan ju bara säga: Kunde inte sagt det bättre själv. Right on the spot!
Inläggen på FB ligger här: http://www.facebook.com/groups/183339302050/10150968362722051/?notif_t=group_comment_reply

2 kommentarer:

  1. Åh men tack! :-) Härligt att jag kan bidra med något. Din blogg, helt underbar! Lägger till den i min lista med en gång!

    SvaraRadera