måndag 27 augusti 2012

Medelhavsinspirerad Köttfärslimpa

Efter fyra dagars jobbig förkylning så kom energin tillbaka idag och det vart matlagning på dagens program istället för att sitta i solstolen, hosta, nysa och skriva bloggartiklar.
Jag anger inga precisa mått till min mat för det är så olika beroende på om jag lagar mat för två dagar framåt, bara till mig själv eller ett helt kompani.
Nu blev det köttfärs som jag utgick ifrån och min första tanke var att göra en "vanligt köttfärssås" med strimlad vitkål som tillbehör men när jag kom hem från min lilla vandring och öppnade kylen med inspiration från Birgitta Höglunds statusar på FB, då hon just nu håller på att laga mat till sin kommande kokbok så ser jag vad jag har i kylen: Fetaost, svarta oliver...hm...hittar en grön paprika och en burk champinjoner!
JAPP! Då var det klart! Jag ska göra en fyllning med dessa ingredienser!
Jag börjar med köttfärsen:
Ner med köttfärsen i en bunke, där jag även lägger i finhackad lök och vitlök (mycket), salt, svart - och vitpeppar (färskmalen), ägg, en dutt fiberhus och en skvätt grädde. "Mosar ihop" det med händerna, det funkar bäst.
Sedan skär jag paprika, oliver, fetaost och paprika i småbitar. (inte hackat).
Formar köttfärsen i en smord ugnsform (smör givetvis) och gör en "grotta" i mitten där jag lägger ner fyllningen och sedan formar ihop köttfärsen så det täcker fyllningen.
Lägger på några smörklickar på toppen och saltar, pepprar och kryddar med lite torkade örtkryddor som jag har i en burk.
In i ugnen på 200 grader tills köttsaften är genomskinnlig. Man kan lägga på lite folie på toppen så köttfärslimpan inte bränns tills den är genomstekt.
Till detta severade jag Blomkålsmos, där jag hade smör, svart - och vitpeppar, salt, lite muskot och creme fraiche. (Bara lite för det ska inte bli soppa). Jag mosade med min potatisstöt så det blir "grovmosat". Min sallad börjar växa till sig också så det hamnade några sådana på tallriken också.

På bilden ser ni min sons portion! Tummen upp från Adam!

2 kommentarer:

  1. Alltså det är underbart att kika in här o där o få massor av tips på framtida måltider!!
    Nu ska jag bara köpa hem bra färs först då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Härligt att du uppskattar mina små matlagningsrecept! :))

      Radera