söndag 5 augusti 2012

Köttfärsgryta och pizza-tips + bacontips

Vardagen består nog för de flesta om "Vad ska jag laga för mat idag..." För mig med. Jag brukar tänka redan kvällen innan vad jag ska ha för basvaror och utifrån det variera så gott det går. Häromdagen tog jag fram köttfärs och tänkte att det kan jag göra en köttfärssås på med strimlad vitkål. ( I vanlig ordning)
När jag väl står där vid spisen så blir det inte alltid, precis som jag tänkte från början. Det brukar vara bra också!
Tankarna låter ungefär så här:
"Köttfärs, lök, vitlök, vitkål, tomatpuré...hm, jag har ingen Creme Fraich hemma. Vad ska jag ta då? Äh, nä, det får bli utan. Det går ju lika bra...men - jag har ju en burk Markattas ekologiska Cocosmjölk här ju och ca en matsked kvar av jordnötssmöret - det får bli lite asitisk touch idag! Adam älskade ju mina wokar med nudlar förut, det här kan bli minst lika gott!"

Skär lök, river vitlök, färsk ingefära som jag fräser i lika delar smör och cocosolja. Ner med köttfärsen och låter detta steka ihop med röd currypasta, citronsaft, salt, chilipeppar, svartpeppar, salt, spiskummin och gurkmeja. Häller i ca 1 dl varmt vatten i jordnötssmörsburken och skakar för att få smöret mjukare så jag kan hälla det i grytan. Ner med ca 1 dl tomatpuré ihop med jordnötssmöret. Blandar ner den strimlade vitkålen och häller över cocosmjölken som är MYCKET annorlunda mot den vanliga - cocosoljan ligger uppe på cocoskrämen och cocosvattnet ligger underst. Luktar ljuvligt i köket!
Adam tyckte det var supergott!

Och så till dagens matlagningstips!
Japp, det är bacon!
Orkar inte stå och steka i stekpanna så jag lade en bit folie på grillgallret och vek upp kanterna. Lade baconet på och in i ugnen på ca 200 grader i ca fem minuter. Klart!
Ät!
Knyckla ihop foliet och släng!
Inget fett i slasken och inget skvätt över hela spisen!






Tips nummer två!
Bakar ju pizzabotten på det gamla beprövade sättet a la LCHF med riven ost i och jag anar att alla får samma problem när de blandar i den rivna osten i ägg-och gräddssmeten: Osten hamnar liksom på mitten av plåten och står där och försöker putta ut osten så det täcker hela bakplåtspappret.
Gör inte så!
Lägg den rivna osten rätt på bakplåtspappret först och sedan häller du på resten av pizzasmeten - då har du fördelat både smet och ost över hela pappret.
Jag har dessutom i ca 1/5 dl cocosnötsmjöl, 1 msk nötmjöl av någon form och idag hade jag även i 1 tsk fiberhusk. Då känns botten lite "brödigare".
Dagens pizza fick Parmaskinka, paprika, mozarella, champinjoner och färska plommontomater med sig in i ugnen. När pizzan var färdig lade jag strimlad, färsk spenat över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar