fredag 31 augusti 2012

Fiskpudding

Jag gillar fisk, framför allt vit fisk. Älskar inte lax eller tonfisk faktiskt, men äter det i olika former ändå.
Hade torskblock hemma och spenat, i frysen och tog fram två paket. Frågade i FB-matgruppen om någon hade något bra recept på fiskpudding eller någon form av paj.
Birgitta Höglund tipsade om sin egen fiskpuddning och jag noterade att det fanns Keso i den, plus sparris och Hollandaiesås.
Jag valde att utgå från mina basvaror och gick ner till affären och hittade purjo på extrapris och även rökt lax i tunna skivor som hamnade i korgen.
I Birgittas recept är fisken redan kokt men min var ju rå, så jag skar bitarna i småbitar, strimlade purjon och förvällde den frysta spenaten i några minuter och lät den rinna av i ett durkslag plus att jag tryckte ut så mycket vätska jag kunde innan jag använde den i min puddig.

Så här gjorde jag! (Nu ska jag vara pedagogisk)
 * Smorde en ugnsform med smör.
* Tog fram en bunke där jag blandade ihop:
- en burk Creme fraiche
- 4 ägg (jag gjorde en STOR sats)
-  250 gram Keso
-  ca 4 dl riven prästost
-  ca 1 dl vispgrädde då det blev lite "torrt" med bara creme fraiche.

* Vispade ihop detta först och främst + salt, peppar och lite muskot.
* Skar fisken i småbitar, strimlade purjon och blandade ner detta tillsammans med den urvattnade, förvällda spenaten i bunken med de blöta ingredienserna.
* Hällde över det i gratängformen och "spred ut" det i formen, lade skivade tomater ovanpå och duttade på smörklickar och lite salt och peppar på toppen.
* In i ugnen på 200 grader - min gratäng som var stooor den fick stå där i över en timme! Stick i mitten med en baksticka och kolla om den är färdig är det bästa sättet att göra det på.

Klicka på bilden så öppnas den i ett nytt, srörre fönster


Just denna dag kom min kära vän J-anta på besök. Hon ville "fira" min födelsedag i efterskott och hade med sig ett STORT paket till mig och jag blev JÄTTEGLAD för i paketet fanns fyra av de böcker jag så gärna vill ha och läsa! Nu blir det plugga av! :-)


Brödberoendeboken var den sista i bokhandeln så jag blev jätteglad att få den i min ägo!
Sedan bjöd jag på min fiskpudding som togs emot med stor aptit ute på min lilla trädgård, där jag spenderar mesta av min tid, soliga dagar. Många blogginlägg har skapats här ute!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar