onsdag 15 augusti 2012

Mina provsvar

Igår gick jag och hämtade ut mina provsvar efter att jag lämnade blodprover för två veckor sedan. Dels misstänkte jag att jag har mineralbrist då jag har kramper i mina lårmuskler och dels pga att jag är magsäcksopererad och gärna vill veta hur det ligger till i min kropp. Med tanke på att jag dels äter "för lite av allt" och dels för att jag nu ätit enligt LCHF i snart tre år. Mitt kolesterolvärde kändes också intressant pga det.
Enligt alla provsvar finns det inga brister någonstans, vare sig på mineraler, vitaminer eller allt annat som är listat på pappret.
Mitt magnesiumvärde är tom över referensgränsen på 0.98 (övre referensgränsen är 0.95). Men så läser jag en kommentar på www.lchf.se från Ralf Sundberg angående benkramper:

" När man äter mycket kolhydrater som höjer blodsockret har kroppen lättare för att binda natrium (salt). Äter man lite kolhydrater behövs mera salt för att njurarna sparar då inte Na lika effektivt. Uppstår brist på Na tvingas njurarna utsöndra Kalium. Och får cellerna brist på K förlorar cellerna även magnesium som går ut via urinen. Eftersom magnesium liksom Kalium huvudsakligen finns inne i cellerna syns inte detta i blodprover.
Börja ta tillskott av magnesium. Bäst är Apotetekets tuggtabletter. Och salta mer på maten."

Jag kollar mitt kaliumvärde och det ligger på 4.0 (referensvärde: 3.5 - 4.4) så det är inte heller lågt men läser man Ralfs kommentar så inser jag samtidigt att provesvaret inte säger allt: Det som finns inne i cellerna syns inte på ett blodprov. 
Så jag kommer köpa de rekommenderade tuggtabletterna och notera om mina kramper i benen försvinner. 

De som är övertygade om att man får förhöjda kolesterolvärden av att äta LCHF kan jag återigen konstatera har fel:
Mitt HDL - kolesterol ligger på 2,5 (referensvärde: 1,4-2,7)
Mitt LDL- kolesterol ligger på 2.9 (referensvärde: 1,4-4,7)  Det är det här kolesterolet man kallar för det "dåliga" kolestereolet och mitt ligger tom i underkant. 
Totalt kolesterolvärde är: 6.0 (refernsvärde:3,3-6,9)

Återigen en artikel i DN om just kolesterol: Är kolesterol en riskfaktor?
Det snarare ökar riskfaktorn att ha för låga kolesterolvärden än tvärtom och i artikeln utreds varför så den är bra att läsa. 
Mitt järnvärde är inte dåligt men ganska lågt, det ligger på 17 (Referensvärde:9-34). Jag tycker jag borde ligga på över 20 åtminstone för att känna mig säker. 
Annars fanns det inget som "stack ut" och känner mig ganska lugn. .
Det är bara magnesium och kalium som jag ska tänka på i dagsläget, känner jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar