fredag 31 augusti 2012

Konstiga naglar och bula i gommen

Det har varit ganska mycket snack om olika former av brister för en sådan som mig som är gastric bypassopererad. Beställde magnesium som jag äntligen fick hem idag och stoppade i mig två på direkten. Jag har haft kramper i mina lårmuskler sedan i våras och fick ju inget svar på varför hos doktorn, där jag tog alla prover. Allt var ju bra - inga proppar och inga brister...men så läser jag att Ralf Sundberg talar om att man inte kan se på blodprover att man har magnesiumbrist. Så därför köpte jag det nu.
Fick också lära mig att man ska äta det tills man blir dålig i magen, då ska man sluta, hålla upp ett tag och testa igen. Blir man dålig i magen direkt så får man vänta lite till. Man får alltså prova sig fram och när magen säger stopp då har man fyllt på magnesiumnivån i kroppen. Jag har ju också sedan många år tillbaka någon form av konstig kramp inne i kroppen också så kanske, kanske det också kan ge sig... *hoppas*
Dessutom har jag kommit fram efter mina förfrågningar i gruppen och i min egen stödgrupp för GBP-opererade vad jag mer kan tänkas behöva.
Jag behöver extra av:
Järn
Selen
B-vitaminer (det räcker inte bara med B12)
D-vitaminer (hög dos)
Kalcium och andra salter - Det finns ett tillskott som heter Val Kvinna...men jag ska hitta någon mulitvitamin-mineraltablett hos Holistic när jag ändå ska köpa mer D-vitaminer.

Jag har fått en bula i gommen på höger sida och frågade om vad detta kan bero på i LCHF-gruppen plus att mina naglar har blivit så konstiga och istället för att försöka förklara hur de ser ut så tog jag fram kameran och fotade dem:

Klicka på bilden så öppnas en ny sida med större bild. 
Som man kan se så är de fåriga, böjda både utåt på sidorna och in mot fingret på mitten. Frågan är vad det är för brister som orsakar detta fenomen. Det har kommit efter att jag började med LCHF faktiskt, själva den biten som böjer sig inåt mot fingret, De utåtböjda sidorna har jag haft sedan jag opererade mig så jag är säker på att det är något som saknas i min kropp. Frågan är bara vad?
Jag är ju mycket medveten om att jag äter för lite och det beror inte på att jag inte vill äta utan för att jag inte KAN! Portionerna blir små och det är svårt att få i sig allt man "borde" på en dag. Vissa dagar äter jag knappt något för magen känns full och andra dagar kan jag äta mer.
Igår åt jag "bara" lite nötter, smör och sista biten av fiskpuddingen, lite bär på kvällen med rysk yoghurt och Philadelphiaost.
I morse när jag vaknade var jag jättehungrig och åt Keso och en liten burk makrill i tomatsås. När jag kom hem vid tvåtiden var jag jättehungrig igen och åt 2,5 stekt ägg.
Nu kommer det ta många timmar innan jag är hungig igen...

Så - vad är det för fel på mina naglar?
Varför har jag en bula i gommen? (Har varit förkyld nu ett tag och har även en dålig tand som jag ska gå till tandläkaren med)

3 kommentarer:

  1. Här finns otroligt bra kosttillskott: greatlife.se

    Lite dyrare än andra tillverkare, men väldigt mycket bättre. Fria från gluten, soja, mejeri, majs och vete, inga syntetiska ämnen. Baserat på så kallad "whole food". Själv använder jag "One Daily" och deras probiotika med jättebra resultat :)

    Har du sett den här sidan: http://tarmochpsykologi.wordpress.com/ där finns massa tips och tricks, går alldeles utmärkt att tillämpa i LCHF-kosthållning.

    //Thomas

    SvaraRadera
  2. Tack,Thomas!Köpte precis en mutlivitamintablett för kvinnor. Blogsidan är jätteintressant, såg den i FB-gruppen. :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Googlade på "böjda naglar" då jag också har naglar som ser ut sådär. Kom du fram till vad det berodde på? Har de blivit bättre?

    SvaraRadera