söndag 2 september 2012

Whistleblower från Överviktskirurgin

Jag är medlem på Wheatbelly's blogsida och läser ett inlägg där en överviktskirug mailat till Dr. Davis. (Jag håller på att läsa hans bok på svenska just nu)
Eftersom jag vet att många tycker det är jobbigt att läsa på engelska så översätter jag det från hans sida här:

Whistleblower från Överviktskirurgin:

 Lösnaglar och Gastric Bandning 

Postad den 1 september 2012 av Dr. Davis

Det är obetalbart: En läkare som är inblandad i överviktskirurgin talar ut emot det. Han/Hon insåg meningslösheten i att rådge människor att dra ner på fettet och äta mer "hälsosam fullkorn" och sedan anklaga dem för deras övervikt.
..och undsätta bristfälliga och vinstdrivande sjukhusbehandlingar. 

Läs denna upplysande syn inifrån systemet:

Jag är läkare från västra USA. Jag har läst din bok och är förundrad: Du har verkligen öppnat något som luktar illa och jag kunde inte vara gladare! 
Bland mina plikter som läkare ska jag göra en pre-operativ bedömning av överiktivta patienter som vill genomgå en överviktsoperation; Gastric bypass, Gastric Sleeve, Gastric banding etc. Alla dessa bedömningar innebär att uppmuntra/förebyggga/minska de risker som fetma innebär, som diabetes, hjärtsjukdomar och även för många rent utseendemässigt. De kan köpa lösnaglar, färga håret och bära snygga smycken men de kan inte dölja sin vikt. Eftersom mängden av patienter och även storleken på patienterna (dvs midjemåttet) som utvärderas ökar i vårt samhälle, finner jag ett etiskt dilemma. Hur kan jag, med gott samvete, hjälpa dessa patienter som genomgår ett kirurgiskt ingrepp för att gå ner i vikt när samma och med bättre resultat kan uppnås genom att utesluta spannmål (vete)?
Låt mig ge dig mer detaljer.

För det första är det kostnaden.
Varje patient som genomgår en överviktsoperation måste genomgå en ultraljudskontroll, en lugnröntgen och en röntgen av det övre matsmältningssystemet (matstrupe, magmun, magsäck). Vart och ett av dessa undersökningar kostar pengar och måste utföras innan en patienten genomgår en preoperativ planering. Efter operationen genomgår varje patient får varje patient svälja en vattenlöslig kontrastvätska för att bedöma om "anslutningarna" som skapats är "normala" och att det inte finns     några hål eller läckage som kan läcka ut i bukhålan.
Orden fortsätter att spridas om "Överviktsoperationernas hälsofördelar", och antalet patienter som står i kö för dessa har ökat dramatiskt. Röntgenavdelningarna tjänar pengar på att utföra dessa röntgenbedömningar. Narkosavdelningarna får betalt för dessa planerade ingrepp. Och överviktskirurgerna? Nåväl, låt oss bara säga att deras dyra cabriolet-bilar står utanför huset!


Fakta: Ett av de få områden där vården i USA tjänar pengar är på överviktskirurgi.

Vems fel är det? Jag brukade tycka att patienterna fick skylla sig själva. De åt för mycket, hade ingen självkontroll eller viljestyrka. De åt pga känslomässiga eller/och självdestruktiva orsaker. Men om man verkligen pratar med dessa människor, har de flesta igen aning om varför de inte kan gå ner i vikt. De har "allt" men inget har fungerat. Även om de flesta patienter utvärderas som väldigt feta är det många som bara är "överviktiga" men uppmuntras av sina läkare att genomgå en operation ändå, för att undvika framtida hälsoproblem pga sin vikt. Dessa människor ser kirurgi som den enkla och enda vägen ut ur deras viktproblematik. 

Överviktskirurgi är ingen "gratis lunch". Många komplikationer med läckor som resulterar i bölder i buken, långvariga sjukhusvistelser och kostsamma medicineräkningar. Många som har Gastric Banding kommer tillbaka för nya utredningar då de känner att maten fastnar i matstrupen. Inga överraskningar här! Det är sannolikt relaterade till röret som lindas i slutet av matstrupen som gör att de känner sig mätta! 
En annan sak också: de människor som genomgår dessa operationer för att gå ner i vikt, men de blir inte friska eller "smala"?b De blir mindre feta, men når inte en hälsosam vikt. Deras magsäck är mindre men de fortsätter att äta ohälsosam mat med sina små, små magsäckar men kan ändå inte bli av med den där extravikten.
Efter att verkligen pratat med dessa personer, inser jag att man inte enbart kan skylla på dem för deras viktproblem. De har blivit felinformerade om vad de bör äta och äter den föda som de utgått från är bra för dem. 
Om jag skulle dra dessa patienter åt sidan och säga: "Gör det inte! Lägg inte dina pengar och riskera komplikationer (i vissa fall livshotande) för att du amputerar din magsäck! Ta bara bort spannmålen ur din kost!" Då skulle jag få sparken. 
Bortsett från överviktsoperationsutvärderingar är majoriteten av de personer som genomgår läkarbedömningar för buksmärta, ledvärk och ryggsmärta betydligt överviktiga. Jag vet det eftersom det inre bukfettet kan ses på bilder som kan tas på insidan av kroppen!
De hälsoproblem som är relaterade till fetma är så stora att jag känner mig frestad att berätta för folk att det skulle vara bättre att röka än att äta vete.

Jag tror verkligen att om jag skulle individuellt råda majoriteten av patienterna som kommer till vår klinik, om hälsoeffekterna av att eliminera vete från kosten, och om de följde mina instruktioner, skulle antalet patienter som utvärderas och antalet personer som lider av oklara medicinska problem åtminstone halveras.
Precis som ni, Dr Davis, har jag sett dramatiska resultat vad det gäller personers viktiminskning och hälsofördelar som du, från min personliga erfarenhet, samt kollegor och vänner som följt de rekommendationer som "Bröd-beroende" (Wheat Belly) ger. Jag vill skrika ut dem från hustaken! 
Hur kan jag sprida denna information utan att äventyra mitt jobb? 

Undertecknat, 
Spannmålsfri från Wyoming
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Wow! Att berätta för befolkningen att de ska minska på fettet, kolestorolet och äta mer "hälsosamt fullkorn"...och sedan luta sig tillbaka och betrakta dem när deras vikt exploderar. Sedan rädda dem med höga kostnader och  bristfälliga medicinska ingrepp för att hjälpa dem att åtminstone gå ner några kilon i vikt och tjäna massor av pengar systemet. Låter det bekant?
Vad sägs om de miljarder dollar som spendars på diabetesmediciner? De miljader dollar på "högt kolestorol"? Eller de miljarder dollar som spenderas på halsbränna, ledinflammationer och ledvärk, depression, ADHD, vätskedrivande medel för svullna ben och blodtrycksmediciner? 

Hela systemet är korrupt. Hälsa och hälsosam vikt kan inte uppnås genom att minska magsäckens storlek. 
Gastric bypass, Gatro-band och liknande är åtgärder baserade perversioner av uttrycket "kalorier in, kalorier ut"- nonsens, som förstärker uppfattningen att vårt frosseri och vår lättja fått oss till den här situationen i första hand.

Trots allt, om det enda vi skulle göra var att återvända till de livsmedel och de matvanor vi hade 1960, skulle kvinnorna väga 53 kilo och männen 70 kilo och inga överviktsoperationer skulle behövas.

(Min kommentar: Är man 153 cm lång som kvinna och 170 cm lång som man, kan man relatera hans viktangivelser. Exempel är min 14-årige son 186 cm lång och väger ca 85 kg idag. Plus minus 5 kg relaterat till hur många cm över en meter du är så har du ett bra mått på vad du kan väga utan problem)

Spannmålsfri från Wyoming är helt klart en smart person och med ett samvete, med en inre varningsklocka i sig när ett grundläggande fel begås. Svaret: Lämna systemet! Någon annan kommer att ta din plats, var säker   på det, men du kan i alla fall berätta för dina barn och vänner att du gör det enda rätta...inte någon som utnyttjar den senaste kostrådsblundern.
--------------------------------------------------------------------------------------------------


Vem är då denna bokförfattande doktor?     
Han heter William Davis och är kardiolog (hjärtläkare).
Från hans egen beskrivning:  
Förutom att skriva, tala och öva förebyggande kardiologi i Milwaukee, Wisconsin, jag medicinsk chef och grundare av "Track your plaque" ett program för att moverka hjärtsjukdomar. Detta program byggs på Track Your Plaque- boken: Den enda hjärtsjukdomsförebyggande program som visar hur man använder den nya hjärtascannern att upptäcka, spåra och kontrollera förträngnigar i kranskärlen, samt ett online-program med samma namn (www. trackyourplaque.com). Veteeliminering tillsammans med de näringsmässiga principer som rådges i Wheat Belly utgör hörnstenen i mitt arbete att förebygga hjärtsjukdom, som används i "Track Your Plaque- programmet. Jag har konsulterat näringstillskottsindustrin och för närvarande tjänstgör jag som Chef för kardiologi för ObesityPPM (ObesityPPM.com), ett konsultföretag till industrin och regeringen att tillhandahålla lösningar till övervikt och fetma.

All text är hämtad från: http://www.wheatbellyblog.com/  

Har du inte läst boken så rekommenderar jag dig att göra det. (Har du inte råd att köpa den, kan du få låna den av mig!) 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar