tisdag 4 september 2012

Tonfiskcurry och vitkålspytt

 I slutet på 80-talet blev jag bjuden på en  pastasås som var gjord på tonfisk, kräftstjärtar och curry. Den blev en av mina favoriter genom åren. Så...då gör man en LCHF-anpassning till denna sås:
Fräs en lök,  2-3 vitlöksklyftor och curry.
Lägg i ca 5 dl strimlad vitkål och fräs ihop det med löken och curryn.
Lägg 1- 2 burkartonfisk (den i vatten -inte den i olja = dålig olja)
Addera  en liten burk creme fraiche eller 2,5 dl grädde.
Låt puttra ihop tills vitkålen är mjuk. (beror på hur tunnt du strimlar vitkålen)
Toppa gärna med kräftstjärtar eller räkor.

Jag hade ingen hemma så jag toppade med lite gräslök. Hackade färska tomater är också gott.

Igår lagade jag en stor gryta med Korv Stroganoff och räknade ut att det skulle räcka idag med. Men nope, det gjorde den inte.
Så när Adam kom hem var frågan: Vad skulle jag laga till honom?
Han öppnade frysen och sa att han ville ha Kassler med Bacon...
Ha ha, jodå, det kunde han väl få men inte bara!
- Kassler med Cole Slaw?
- Nä, jag vill ha stekt vitkål!
Gillar "allt-i-ett-konceptet" så jag kom på att jodå, det här kan nog bli gott!
Strimla kassler och bacon, vitkål och lök. Knaperstek bacon, lägg i kasslern eller något annat rökt kött, vitkålen och löken. Peppar och ingen salt, köttet är salt så det räcker. En middag som blev klar på 20 minuter! Gott vart det med och Adam kommenterade middagen med att det där kan han laga själv och man kan ju byta ut kasslern till korv eller vad som helst!
Precis min tanke också!

2 kommentarer:

  1. Vitkål är så bra!!
    Fungerar nästan hur som ju :)

    SvaraRadera
  2. Ja, både nyttigt och gott. Funkar till många av de rätter som förut "krävde" pasta och ris. :D

    SvaraRadera