lördag 8 september 2012

Gör din egen Creme Fraiche

Jag erkänner: Jag älskar Creme Fraiche! Även innan mitt LCHF-liv så hade jag creme fraiche i det mesta av min matlagning, framför allt som sås.
När man köper det i affären så är det en fetthalt på 34% och jag har alltid funderat på varför den inte är fetare med tanke på att basen är grädde som är på 40%. Vart tar de där fyra procenten vägen?
Till min glädje så hittade jag recept på hur man kan göra sin egen och även då höja fettinnehållet, vilket i sin tur gör den både krämigare, fetare och ja...gissa... GODARE! 


Det du behöver är:
2 dl vispgrädde
och
2 matskedar naturell yoghurt, kärnmjölk eller gräddfil.


Du häller grädden i en bunke och adderar yoghurten. Blanda väl och ställ bunken i en förvärmd ugn på 50 grader i åtta timmar eller över natten.
Nästa morgon eller efter att åtta timmar har gått, rör och ställ det i kylen. När det blir kallt så tjocknar det.

När det är ca 2-3 matskedar kvar av din creme fraiche, häll i ytterligare 2 dl vispgrädde, ställ det i ugnen igen på 50 grader och sedan in i kylen. De sista matskedarna av din creme fraiche blir början på en ny sats.

Man kan tydligen "fuska" genom att koka upp grädden och låta den svalna ner till 45-50 grader, blanda ner yoghurten och sedan hälla den på en termos och låta den stå i åtta timmar.

Jag ska testa båda!
Du kan även frysa in 3 matskedar creme fraiche så har du det alltid hemma när du vill göra en ny sats.

Ju fetare du får din creme fraiche, desto godare blir den - naturligtvis!




1 kommentar: