lördag 22 september 2012

Ojazzig chiligryta

Blev inspirerad av Ica's recept på Jazzig Chiligryta som var med i veckans Buffé, påhejad av Oliver, i vanlig ordning.
Så högrev inhandlades och de ingredienser jag hade i huvudet från att ha läst receptet.
Naturligtvis blir det LCHF-anpassat men också modifierat utifrån vad jag har hemma och vad jag själv gillar.
Så här blev det!

Ingredienser:
ca 1 kg svensk högrev
1 paket bacon
2 stycken spansk peppar
2 stycken Jalapeño
1 stor morot
1 gul lök
1 gul paprika
1 röd paprika
10 stycken vitlöksklyftor

3 msk tomatpuré
1 dl chilipulver
1 msk spiskummin
1/2 dl Voltaires buljongpulver
2 dl vitt vin
2 lagerblad
1/2 dl paprikapulver
1 dl ekologisk chilisås
1 msk mango chutney
1 msk ekologisk soya
1 msk torkad oregano

Putsa köttet från hinnor och senor och skär i grytbitar (ca 3 cm i diameter). Strimla baconet.
Fräs allt i en stor stekgryta med smör. 
Ta upp köttet och låt det vila i en bunke/tallrik.
Ta ut frön och hacka chilin i små bitar (ta på dig handskar - det bränns även i huden), hacka vitlöken och löken, skär paprikan och moroten i småbitar också. 
Lägg i en smörklick till i pannan och fräs tomatpuré, chilipulver och spiskummin och lägg i chilli, vitlök, lök, paprika och morot. Efter några minuter har du i köttet i grytan igen.
Fräs runt lite så allt blandar sig. 
Häll på vin, paprikapulver, chilisås, chutney, soya, oregano och häll på vatten så det täcker köttet och blanda ner buljong och oregano. 
Sätt på locket och sänk till låg värme. 
Nu ska det puttra tills köttet är så mört att det delar sig så fort du petar på det. Det tog fyra timmar för mitt kött att uppnå detta. Rör om då och då så det inte bräns vid. 
Till detta severade jag ett Foccicabröd från Mickes blogg men insåg att det där med långpanna inte stämmer i min värld för min långpanna är jättestor, så jag plockade fram min gratängform istället. 
Det enda jag ändrade i själva receptet var:
Jag bytte ut en dl mandelmjöl mot cocosnötsmjöl
Jag hade i 2 tsk salt

Jag fyllde mitt bröd med svarta oliver och kuber av rökt Fetaost - en nyhet för mig. 
Strödde över flingsalt och lite olivolja som jag fått av en av min fd italienska elever från hennes pappas odling i Italien. 

Fyll en skål med chiligrytan, bröd och Rysk Yoghurt. 
Du tror inte du blir mätt men oj, så mättande det var! OCH GOTT! Klart godkänt, Maria! 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar