tisdag 4 september 2012

Ostchips och parmachips

 Jag har nästan helt slutat äta "snacks" men häromkvällen blev jag lite sugen på att ändå testa lite av de där snacksen som det tipsas om på olika LCHF-sidor.
Hade köpt en rejäl bit Prästost så ja, varför inte testa?
Jag skar en bit ost och rev den på den fina sidan.
Blandade osten med lite av min Chili-krydda som består av chiliflakes och flingsalt.
Duttade ut dem på en plåt och in i ungnen på 200 grader.
 Nu gällde det att ta ut dem i rätt tid så man inte bränner dem men jag var nog lite för snabb för det där krispiga som jag var ute efter uteblev.
De blev däremot väldigt goda och smakrika och sega i mitten. Så av detta lärde jag mig att man tar lite mindre ost i varje och låter de vara lite mer platta än toppiga så de blir lite mer torra och krispiga tills nästa gång!
Man kan ju blanda riven ost med vad man än gillar.
Paprika, chili, oliver eller tom lite annan ost!
Det andra som jag testade var att lägga parmaskinka på plåt och "torrbaka" dem. Orsaken var att sonen kommenterade att han inte gillade denna lufttorkade Parmaskinka utan ville ha "riktigt" skinka.
Jag ville ju inte att den skulle bli dålig heller.
Lät dem bli riktigt krispiga.
Smakade på dem  när jag tog ut dem från ugnen och joooo, det smakade nästan som knaperstekt bacon.
Lät dem ligga framme under bakplåtspappret och när jag vaknade på morgonen kunde jag konstatera att "någon" ätit tre stycken... he he!
Oliver kom hem senare på dagen och åt upp de som var kvar.
Det här kommer jag göra igen för jag har ett stort paket med parmaskinka i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar