tisdag 18 september 2012

Ugnsstekt kalkon a la Maria

Hittade Kalkon för 29 kr/kg igår och det är inte varje dag man ger sig på att laga Kalkon. De var relatitvt små, på cirka tre kilo så det är ju nästan som en stor kyckling. Annat var det när jag var liten, då vi hade egna kalkoner på gården som låg på mellan fem och tio kilo. Tupparna var nog större. Sådana hittar man inte i den vanliga mataffären precis.
En kalkon ska fyllas! Traditionellt brukar det innebära en sörja på äpplen, lök och annat men här får man ta vad man har hemma, helt enkelt!
Så fyllningen blev:
En citron och två limefrukter (rester från födelsedagens bartenderblandningar)
Ca tre cm färsk ingefära
En gul lök
Två grenar färsk Rosmarin
Två grenar Röd Basilika
Torkad Chokladmynta
Flingsalt, peppar och chiliflakes

    Sköljde kalkonen både invändigt och utvändigt för det fanns rester av fjädrar på den.
Stoppade in så mycket fyllning som fick plats och resten lade jag både på och runt kalkonen i formen.
Band ihop ben och hals så fyllningen inte skulle smita och ben brännas.
In i ugnen på 200 grader i 60 minuter
Sedan ta ut den och ösa den och sänka värmen till 150 grader och lägga på folie.
Under tiden gjorde jag en blomkålsgratäng: Förkoka blomkål, "smält" ihop creme fraiche, blåmögelost och lite Philadelphiaost i en gryta och hälll över blomkålen som läggs i en ugnsform. Egentligen skulle jag gjort en gratäng på Brysselkål men ja, det hade jag inte hemma.
Denna ställde jag in bredvid kalkonen och höjde tempraturen till 175 med foliet av i ca 30 minuter och sedan på med foliet igen. Ville ha ett krispigt skinn.
Hittade även lite grön sparris i frysen som jag kokade upp snabbt och serverade med ett kryddsmör som jag gjorde på citronsaft och vitlök. Det är lite joxigt att blanda in citronsaft i smör men med lite tålamod så går det.
Trancherade kalkonen och lade upp den på ett serveringsfat och lät skrov och sky och all fyllning åka ner i en kastrull som fick koka ner till en bra buljong som jag kommer använda när jag gör nästa middag på resterna på kalkonköttet. Då blir det en mastig brun gräddsås med kalkonköttet i och något gott till. Kanske brysselkål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar