onsdag 19 september 2012

GMO = Genetiskt modifierad organism

hejdagmo.se Nu har jag tittat på skräckflim! Läser inte bara skräckböcker om man säger så:
Du kan se den här filmen gratis fram till den 22 september så passa på!
http://geneticroulettemovie.com/
Jag kan ärligt säga att jag blev gråtfärdig under vissa delar av filmen som visar vad och hur genentiskt manipulerad föda påverkar oss, från själva växten till människan.
Jag känner nästan panik faktiskt. HUR ska jag kunna välja bort detta gift?
Är det lika illa i Sverige som i USA tänkte jag också på.
Jag började googla på företagen som nämns i filmen tex Monsanto, finns de i Sverige överhuvudtaget och se vad jag hittade: http://www.monsanto.se/

På deras hemsida kan man läsa:
"Du som är intresserad av dagens och morgondagens lantbruk. För Sveriges lantbrukare är säkra skördar, framtagna med miljöhänsyn, nyckeln till framgång. Vi drar vårt strå till stacken genom att erbjuda bra utsäden och växtskyddsmedel. Ett uthålligt lantbruk är vår ledstjärna.

Vi engagerar oss också starkt i framtidens lantbruk. Om bara ett par tre årtionden kräver befolkningsutvecklingen att världens lantbrukare tillsammans producerar dubbelt så mycket livsmedel som idag, för att kunna mätta alla munnar. Detta kräver nya tekniker och nya växtegenskaper.

Monsanto ligger i framkant när det gäller den gröna biotekniken. Våra växtförädlare har t.ex. redan tagit fram torktåliga växter som kan överleva med betydligt mindre vatten än vad som hittills krävts. Vi har också tagit fram grödor som kan förvandla åkerareal till gröna Omega 3-fabriker.

Hos Monsanto är framtiden redan här!" 

Så okej, företaget finns här och har tydligen fältförsök men vad säger det svenska Livsmedelsverket om saken? Jo, det här: 

Hur vet man om ett livsmedel är genetiskt modifierat?

EU-lagstiftningen ställer hårda krav på märkning av genmodifierade organismer, GMO. Syftet är att man som konsument, genom tydlig märkning, ska ha möjlighet att göra ett medvetet val mellan genetiskt modifierade produkter och konventionella produkter.

Alla produkter som består av, innehåller eller har framställts av GMO ska märkas. På en produkt kan det till exempel stå ”framställd av genetiskt modifierad soja”. Även livsmedel som är framställda av GMO men som genom olika processer inte längre innehåller något DNA från en GMO ska märkas, till exempel tomatpuré, majsstärkelse och rapsolja.

En del produkter behöver inte märkas

Enzymer, aminosyror och vitaminer framställda av så kallade genetiskt modifierade mikroorganismer, GMM, och där inget sådant material finns i slutprodukten, behöver inte märkas.

Livsmedel som av tekniska skäl tillförts små mängder GMO oavsiktligt behöver inte märkas. Konventionell majs som mals i en kvarn där det också har malts genetiskt modifierad majs kan till exempel oavsiktligt tillföras små mängder GMO från den genetiskt modifierade majsen. Högst 0,9 procent av råvaran får vara GMO, utan att produkten behöver märkas. En förutsättning är att den GMO som oavsiktligt hamnat i produkten är riskbedömd och godkänd. Icke-godkänd GMO får aldrig förekomma i en produkt.

Kött, mjölk och ägg från djur som har utfodrats med genetiskt modifierat foder är inte genetiskt modifierade produkter och behöver därför inte märkas. Det gäller även kläder som är gjorda av genetiskt modifierad bomull.
Det innebär att om det är tillräckligt LITE av GMO i det vi äter så märks det inte ut, inte heller om det är från djur som äter GMO-foder eller kläder vi sätter på oss. Vi kan alltså inte veta om vi får i oss GMO ändå, även om vi tror det. För allt vi äter, använder och sätter på oss är inte enbart svenskt och framför allt inte ekologiskt.

I filmen nämns även Roundup ogräsmedel och de flesta som har en trädgård eller odlar något är bekanta med det även om de aldrig köpt det. Jag har aldrig köpt det men minns min pappa, klädd som en austronaut och fyllde sin besprutningstank med Roundup och sprutade över alla grödor vi hade: Jordgubbar, potatis, vete, vinbär osv.  
Vi fick strikta order att inte gå i närheten av fälten på flera dagar. Minns när en av mina katter fick Roundup över sig och den smärtsamma död den katten gick till mötes. Jag grät i flera dagar.

Det finns en gräsrotsorganisation som heter HejdåGMO, vars knapp jag laddat upp högst upp på den här sidan.
Den skulle ju inte finnas om den inte behövdes, eller hur?

Jag började leta efter livsmedel som det finns GMO i...inte lätt och kommer fram till att det enda sättet att vara säker är att bara äta KRAV-märkt, köpa KRAV-märkta kläder och bara äta kött från KRAV-märkta gårdar.
*suck*


Så mycket vet jag att står det GLUKOSSIRAP på innehållsförteckningen på något livsmedel, då är det baske mig GMO-baserade majssirapsarter. Aspartam, Xylitol etc. Sådant du finner ofta i kakor, godis och till och med i vitaminpreparat.
Det finns egentligen bara ett sätt att undvika GMO och tillsatser: Läs INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN på ALLT du köper!
Häromdagen var jag uppe hos en vän och hennes man sa att han äter bara surdegsbakat bröd på Råg, och råg är rätt okej men jag läste innehållsförteckningen och fann både vete och vetegluten tillsatt. Det hade han inte läst.
Du kan ALDRIG vara säker!
Här finns en bra sida : GMO-GUIDEN Där finns väldigt bra länkar och information om vad som är GMO i Sverige.
Raps, majs och soja är det vanligaste - det äter både djur och människor.
Lägg några kronor extra på din mat och du kanske sparar in på kostnader för framtida sjukdomar istället.
Tänk lite längre än idag och imorgon. Tänk på våra framtida generationer.


Ja, det är inte bara vete som gör oss sjuka...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar