fredag 7 september 2012

Åses Kesoplättar

Hittade en version på Åses Kesoplättar som döpts om till LCHF Toast, då man inte äter dem med grädde/yoghurt och bär utan som en "varm macka".
Tyckte det verkade vara en bra idé med tanke på hur lätt jag triggar på allt som påminner om socker.
Ingredienser i själva "plätten":
1 ägg
125 gr (halv liten burk) keso
3/4 msk fiberhusk
en nypa salt
Mixa med stavmixer och låt det stå en liten stund, tills fettet i pannan är varmt. 
Jag använde Ghee istället för smör el. cocosolja för att bara testa om de brändes lika snabbt som när man använder smör. 
Det gjorde de inte men fick mer färg än på orginalreceptet på Åses sida.
Åse fyller sina med skinka, ost och dijonsenap men jag hade ingen skinka hemma, så jag tog skivad tomat och Prästost, tjocka skivor. 
Det smakade väldigt mycket "pannkaka" vilket jag också kommenterade på Kostrådgivarnas sida, men ja, den kommentaren kom inte med...så jag skriver det här istället!
Eftersom min magsäck inte rymmer så mycket kan jag ju säga att jag blev proppmätt! 
Nästa gång tar jag nog bara en plätt istället och sparar den andra eller gör dubbel sats så någon av sönerna får en portion också. 
Annars tror jag de här funkar att äta dem precis som de är utan något till alls.
20120908: Är innte på tredje omgången med dessa "toasts" och lärt mig lite nya saker:
Mixa keso och ägg, svartpeppar och lite mer salt än du tänkte från början. Rör ner fiberhusken EFTERÅT och låt det svälla i några minuter. Då fastnar inte allt i mixern utan du kan med lätthet dutta ner smeten med en matsked och en slickepott. Gör två men platta inte till dem för mycket för då blir de för tunna och är svåra att vända. Testade med bara lite ost igår kväll, sänkte värmen något efter att jag vänt dem och stekte dem i Ghee...supergott! När osten är smält på toppen är plätten klar!
Just nu ligger det bacon i ugnen och ja...ni fattar! :D