tisdag 18 september 2012

Anna Haeggmans Ostmuffins

Anna lade ut ett recept på ostmuffins som hon gjort och jag blev sugen på att testa detta recept. Hon hade i blåbär i sina men jag tyckte det kändes "fel" med ost och blåbär ihop så jag gjorde efter min egen skalle och smak.
Ostmuffins ingredienser/orginaletrecept:
2 ägg
2 dl grädde/mjölk. Jag hade hälften grädde hälften gammeldags mjölk.
1 msk mandelmjöl
0.5 msk kokosmjöl
lite bakpulver.
1 dl riven ost.
3 msk raps olja. (jag orka inte smälta smör eller kokosfett annars är väl det att rekomendera)
salt & peppar
vispa ihop allt utom osten. Rör sen ner osten oxå.
Häll smeten direkt i mufffins plåt och grädda i 200 grader tills de stannat och fått fin färg. Kanske 10-15 min.

MIN VERSION:                                                       
2 ägg
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 msk mandelmjöl
0,5 msk kokosmjöl
0,5 tsk bakpulver
ca 1-2 dl riven ost
3 msk smält smör
Salt, peppar, timjan och chiliflakes.
Vispa ihop allt utom osten som du lägger direkt ner i muffinsformarna. 
Häll smeten över den rivna osten i muffinsformarna.
Grädda i 200 grader tills muffinsen får fin färg - ca 20-30 minuter. 

När jag gjort dessa så kom jag på idéer om att man kan även fylla dem med lite annat gott, tex hackade oliver, skinkbitar, små bitar av rökt lax eller liknande. Sådant som ger mer karaktär till muffinsen. De var goda både varma och kalla och vill man så kan man ju göra många och värma upp dem snabbt i ugnen på 100 grader innan man serverar dem tex på en bjudning. 
Funkar väldigt bra som frukost och kvällsfika. 
Här finns inget Fiberhusk eller mycket firbrer så är du GBP-opererad så sväller inte magen på samma sätt som med recept innehållande fiberhusk tex. 
Rekommenderas varmt! 
Tack Anna Haeggman! 


4 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja våga prova detta recept eftersom jag har bl.a. IBS,men varför är mandelmjöl och kokosmjöl så himla dyrt?!

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan bli dyrt men samtidigt så ser jag ju också att det egentligen inte är dyrt: En påse cocosnötsmjöl kostar kring 100 kr och använder man den så handlar det om matskedar i degen - jämför med 2 kilo vetemjöl i en deg tex plus hälsofördelarna i att du inte har några problem med magen om du låter bli mjölet och slipper köpa en massa läkemedel. Mandelmjölet kan du mala själv - köp en mandelkvar på tex Clas Ohlson för 140 kr som du har i resten av ditt liv och en stor påse mandel för 40 som ger flera liter mandelmjöl. Då sparar du nog mer pengar än om du tex skulle baka på vetemjöl. Jag har inte IBS men är väldigt känslig ändå och försöker undvika ingredienser som jag vet gör att min mage reagerar, tex fiberhusk. I mina sista muffins hade jag inget mandelmjöl färdigt här så jag tog hasselnötsmjöl istället. Brukar köpa några påsar med olika nötter och mandel i taget och ställa mig och mala och ha i olika burkar i skåpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, Stort Tack för ditt svar! Jag tänker nog prova ändå eftersom du tycker det!

      Radera
    2. Hoppas du inte blir besviken och är jätteglad att kunna hjälpa till! :)

      Radera