fredag 21 september 2012

Vitlöksbaguetter

Igår var jag och min äldste son, Oliver, på Willys och storhandlade. Skåpen ekade tomma därhemma så det behövdes en rejäl påfyllning.
Jag handlar nästan aldrig på Willys för att jag inte har någon bil men nu har vi det sedan någon vecka tillbaka, då Oliver köpte en för att han håller på att ta körkort. Väldigt praktiskt!
Jag "scannar" av hela affären i jakt på livsmedel som både är bra för oss och för miljön så jag har fokus på Ekologiskt och svenskt så mycket det går.
Oliver är inte lika "fanatisk" som mig och suckade lite här och där över vad vi inte köpte men samtidigt så vägrade han att lägga ner vissa saker i kundvagnen som han läst ingredienserna på också. När vi kom till frysdiskarna hittade han frysta vitlöksbaguetter och suckade tungt:
- Åh, mamma, kommer du ihåg när vi brukade äta sådana här?
- Ja, det gör jag, sa jag och skrattade lite. Minns inte ens när jag åt sådana sist.
- Men du! Vi kan väl BAKA sådana här själva med LCHF-bröd? Du kan ta de där muffinsarna som du brukar baka när vi äter hamburgare?
- Hm, ja, det kanske vi kan testa, svarade jag.

Så idag blev det testdag!
Hittade ett recept här på en blogsida på lchf.se ett recept som kallas för "Frukostfrallor" och såg att hon skrivit att hon själv tänkte baka baguetter på receptet.
Ingredienser:
5 dl Pofiber
0,5 dl Fibrex
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
Salt
4 st ägg
1 dl grädde
0,5-1 dl creme fraiche
ca 2 dl riven mild ost

Sätt ugnen på 200 grader.
Ta en bunke och knäck äggen, vispa ihop dem med grädden och creme fraichen och salt.
Ta en annan bunke och blanda alla torra ingredienser, plus den rivna osten. (Blandar sig bättre på det viset)
Häll över äggsmeten över de torra ingredienserna och blanda väl. Ställ det och låt svälla i ca 5 minuter. 
Ta upp degen och lägg den på en plåt med bakplåtspapper och forma den som en Baguette, ca 30 cm lång och 5 cm i diameter. 
Ta en kniv och skär små skåror på tvären på baguetten innan du sätter in den i ugnen.
Ta ut brödet var 5:e minut och pensla med vatten, så du får en krispig yta. 
När brödet fått fin färg, ca 30 minuter så tar du ut brödet och penslar igen med vatten. 
Skär djupare skåror i brödet och dutta i vitlökssmör: Ca 1,5 dl mjukt smör och så många vitlöksklyftor du önskar. (Jag hade tre stora)

Fem minuter innan servering ställer du in Baguetten i ugnen igen och värmer det i ca 5 minuter. 
Klart! 
Klicka på bilden så öppnas den i ett större fönster


Idag lagades det lammburgare (hittade på Willys) som serverades med sallad och egengjord hamburgerdressing:
1 dl majonäs
1 dl turkisk yoghurt (kan uteslutas)
3 msk Bostongurka (alternativt egen småhackad ättiksgurka eller färsk)
3 msk Ketchup (välj en med väldigt lite socker eller tomatpuré) 
Blanda ihop, smaka av med lite salt och peppar. 

Brödet blev väldigt "stabbigt" enligt min åsikt men killarna gillade det jättemycket och lade på extra smör på brödbitarna. Två hamburgare och två bitar vitlöksbröd räckte för att göra en hungrig 19-åring mätt!
Jag kan däremot inte äta detta, då jag är magsäcksopererad och inte klarar av alla fibrer i brödet. 
Tänker inhandla Bakerix och testa någon dag istället.

6 kommentarer:

  1. Jisses vad gott det lät?! :) Jag är själv skogstokig i vitlöksbaguetter så.. jag kanske skulle prova?
    Tack för att du delar med dig av dina goda recept! <3

    SvaraRadera
  2. Du kanske skulle prova ALLT med LCHF också? ;-)
    Jag ska köpa Bakerix till nästa försök för jag tyckte själv de blev för "tunga och stabbiga".

    SvaraRadera
  3. Enligt mina beräkningar så innehåller baugutten ca 50 g kolhydrater :( bara 5 dl pofiber är ca 40g

    SvaraRadera
  4. Lycka till med att äta en hel Baugette!

    SvaraRadera
  5. Hittar varken pofibrer eller fibrex. Vad kan jag ta ist? Mandel- eller kokosmjöl kanske, nötter??

    SvaraRadera