torsdag 3 november 2011

Äntligen har jag fått min son att förstå!

Min 13-årige son, Adam, har varit lite motståndare av LCHF-konceptet och sagt flera gånger att han INTE tänker sluta äta socker och smörgåsar. Igår kom han hem och hade ordentligt ont i magen och jag anar att det är hans magkatarr som vaknat igen. Han var hos doktorn för ett halvår sedan och fick Omeprazol utskriven. Fatta - en 12-åring som ska äta Omeprazol!!!
Jag vägrade ta ut det och magkatarren gav med sig ändå. Men nu har den kommit tillbaka.
Satte mig ner och berättade lite mer/förklarade vad just spannmål och socker gör med ens kropp och framför allt magen.
Nu blir det kolhydratfritt även för honom. Funderar på att kasta ut det sista sockret som står i skåpet...

2 kommentarer:

  1. Gör det! Släng ut allt socker! Det är mycket lättare när det inte finns hemma. Pojken kommer att se att magkatarren ger med sig. Jag fick det när jag var i 10 - 11 års ålder. Läkarna sade att man aldrig blir kvitt det - men se på mig idag - jag är frisk. Bra, riktig mat och havrethe räddade mig. Vad förståndig du är som talar med din son om vad mat gör med vår hälsa. Nuförtiden verkar föräldrar mest skita i de samtalen och blir "överraskade" när deras barn har hälsoproblem eller är gravt överviktiga. Först då börjar de skrika efter hjälp och göra något.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns bra men det är inte lätt för ett barn att säga nej när de inte är hemma men han börjar redan planera vad han kan äta och inte äta i skolan. Önskar att det fanns "renare" alternativ även i skolan. www.kostdemokrati.se kämpar för det här!

    SvaraRadera