måndag 7 november 2011

Jag beklagar, Andreas Wallin!

Överviktshelvetet drabbar alla, unga, friska människor som lägger sig under kniven för de ser ingen annan utväg. Åh, vad jag önskar att jag kunde stå utanför operationssalarna och stoppa dem!
Läser om 21-åriga Andreas som gått ner 57 kg sedan operationen och som kämpar med att gå ner till normalvikt genom att träna och äta mindre. Han skriver själv att hans viktproblem berodde på dålig karaktär!

Andreas gick ner 57 kg - Aftonbladet

Ursäkta? Vad är dålig karaktär och att misslyckas att lägga om sin livsstil? Varför ska vi skuldbeläggas för att vi är överkänsliga och inte har kunskapen att vi äter mat som vi inte är genetiskt byggda för att äta?
Jag har skrivit det förut och jag gör det igen: Hade jag vetat då vad jag vet idag om vad den sönderprocessade mat vi stoppar i oss gör med våra kroppar så hade jag ALDRIG opererat mig. Jag hade inte behövt det!

Jag hade sluppit alla timmar jag suttit hos olika terapeuter och läkare och berättat om mina problem orsakade av min övervikt. Då hade jag förstått att jag helt enkelt inte är skapad för att äta socker, spannmål och tillsatser i maten. Idag 2011, kan vi inte ens hacka vår egen sallad utan köper färdigskuren eller blanda ett glas mjölk med choklad utan köper färdig men ingen kollar riktigt vad det är mer i den där chokladmjölken förutom mjölk och cacao. Vi missar alla tillsatserna och sedan undrar vi varför vi har konstant problem med magen och vikten.
Det handlar inte om karaktär - det handlar om kunskap! Samtidigt som vi tror på alla läkare. Vår tids nya "gudar" som mässar ut dagligen: DU är lat! DU har ingen karaktär! Ät MINDRE, rör dig MER! Då kommer allt bli bra!
Men det spelar ingen roll hur många mil du springer och hur lite du äter så länge du äter fel! Man blir tom varnad för att äta för fet mat när man har gjort en Gastricbypass för att man inte ska råka ut för "dumping"
Vad är dumping?
Jag dricker nog mellan 1-2 liter grädde i veckan och äter FET mat (smör, cocosolja och olivolja) och "dumpar" inte mer nu än när jag åt kalorisnål mat. Snarare tvärtom. Men jag blir ALDRIG helt "frisk" - min magsäck är borta och kroppen får kämpa med osmält mat ut i tarmarna.
Däremot har jag gått ner mer i vikt på ett år än jag gjorde under min första år efter operationen. Det säger en hel del, tycker jag.
LYSSNA PÅ MIG! Jag ljuger inte! Jag har ingen som betalar mig för att propagera för LCHF - jag upplever det själv!

Annars kan ni lyssna på den här mannen!

Orsakerna till fetma är inte dålig karaktär

5 kommentarer:

  1. Kanon bra inlägg! Hittade hit via LCHF-gruppen på facebook.

    SvaraRadera
  2. Om du läser bland de första som står i artikeln så står det en väldigt viktig sak där som du verkar ha missat.

    "– Jag råder ingen att göra en gastric bypass. Du måste ha hittat anledningen till varför du gör operationen innan du gör den. Jag träffade en psykolog och hittade min bristpunkt.
    Att Andreas till slut valde att genomföra operationen var den kickstart som behövdes.
    – Det som har saknats hos mig är karaktär och att hålla fast vid en ny livsstil. Jag behövde gratiskilona för att komma i gång."

    Som du kan läsa innan så träffade jag psykolog, dietist samt olika personliga tränare för att veta vad jag skulle äta efter operationen. Jag käkar inga snabbprodukter utan lever idag efter husmanskost med så rena råvaror som möjligt.

    Men det jag avslutar med är också att jag behövde gratiskilona för att komma igång. För att få motivationen till en fortsättning. Det har jag nu fått och jag har klarat mig helt utan komplikationer, mest troligt för att jag undvikit sockerbomber, snabbprodukter m.m för att inte få något sötsug.
    Operationen behövde jag fortfarande för att komma igång då jag inte hade "orken" pga av min övervikt. Idag tränar jag tre hårda pass i veckan och äter bra råvaror. Jag tvekar starkt på att jag kommer hamna i samma problem som dig pga av att jag läste faktiskt på innan jag opererade mig.

    Gratulerar ändå till att du nått bra framgång med LCHF och att de fungerar för dig.

    Kom bara ihåg att alla är vi olika ^^

    SvaraRadera
  3. Jodå, Andreas, jag har läst det du skriver och som jag själv skriver: Det handlar inte om dålig karaktär, det handlar om något annat. Du har inte någon dålig karaktär utan matat din kropp och hjärna med kolhydrater-stärkelse-socker och fel fett, som gjort att du gått upp i vikt. Du är precis lika känslig som jag för just denna form av mat. Att äta rena livsmedel genom husmanskost gör dig inte mindre beroende av denna form av kost. Du fortsätter ändå att äta "fel" och det gör att du NU går ner i vikt och du är fortfarande i smekmånadsfasen. Jag säger inte att just du kommer gå upp i vikt och tappa kontrollen men det finns ett större komplicerat sammanhang här som du inte ser just nu. Läs mina övriga inlägg om just tex vad spannmål gör med dina tarmar och din kropp. Den kickstart du behövde, den behövde jag också. Att jag inte läste på innan min operation stämmer inte heller. Jag visste vad jag gav mig in på. Men ingen upplyste mig om vad maten jag åt skulle göra med mig även efter operationen. Jag hoppas och önskar att det går bra för dig, naturligtvis, och att du inte rekommenderar någon att göra denna operation. Men ärligt - om du inte vill att någon annan ska göra den, varför försvarar du det då?

    SvaraRadera
  4. Jag vill att personer ska ha möjlighet att göra den. Men jag vill att de ska ha provat andra lösningar innan. Att de ska ha operationen som en sista utväg precis som det var för mig.

    SvaraRadera
  5. Läs mitt sist, skrivna inlägg: http://startarom.blogspot.com/2011/11/jag-hade-fel.html - där har du svaret på din kommentar.

    SvaraRadera