lördag 5 november 2011

Snabbfrukost på torget!

Jag jobbar inte på fredagar och igår var dagens uppdrag att fylla på kyl och frys. Har man tre tonåringar hemma som alla, nu, äter enligt LCHF så måste man fylla på i skåpen när det inte är någon skola, lite oftare. Adam äter ju inte spannmål alls längre, sedan två dagar och gissa om han redan mår bättre från sin akuta magkatarr? Det tog TVÅ DAGAR! Kramperna har gett med sig och suget i magen börjar också ge med sig. Plötsligt överäter han inte för att han inte kan skilja på magkattarrssug och hunger.
Det fanns inte något att äta till frukost i kylen mer än ägg och vare sig jag eller Jennie ville ha det just då. Så vi drog ut med Dramatenvagnen med målet mot Lidl och Netto. Är man delvis arbetslös och inte får någon lön förrän i slutet på december får man handla det man har råd med och dessutom en extra tonåring inflyttad i hemmet, så är det bara. Jag önskar att jag kunde äta ekologiskt och hoppas jag kan det någon gång i framtiden. På Lidl hittade jag jättefina blomkålshuvuden bland annat och en hel del korv och skinka som jag kunde köpa. Insett att den ENDA skinka som inte är fullspäckad med druvsocker och glykossirap är lufttorkad, så det får bli vad vi köper hädanefter. Det gäller även korv...salami är det minst tillsatser i. Förut tittade jag enbart på kolhydratinvån i korv och skinka men börjat läsa mer vad det är för tillsatser i det jag köper och plötsligt blir det ännu svårare att handla vissa matvaror som skinka och korv så det blir mindre och mindre av sådant.
Det är rätt "intressant" att handla med Jennie också för hon kommer från ett hem där man levt på snabb och billig mat. Hon visar stort intresse för vad jag säger och vad man ska titta efter, då hon också äter enligt LCHF sedan i augusti, då jag lyckades övertala henne att "banta" inte innebär att leva på pulversoppa och gråta av hunger...men damen ifråga vet inte ens att man kan göra EGEN majonäs så jag ska visa henne hur mat görs från GRUNDEN. Hennes vurm för färdig Remouladsås i plastflaska ska jag också ta ur henne med att lära henne att göra egen. :-)
Båda var rätt hungriga när vi kom ut från Lidl och när vi kom till torget gick vi förbi Fiskstugan på torget efter vår genomgång av priser på lax inne på Lidl...vi tittade på fisken och priserna och då fick jag en idè - vi köper varsin fiskburgare av fiskgubben och äter som frukost med deras Remouladsås! Köpte var sin som vi fick i varsitt smörpapper, värmda i micron och en liten burk Remouladsås och papper att torka oss med. Vi satte oss på en bänk på torget och bröt bitar av fiskburgaren som vi doppade i Remouladsåsen. Båda njöt av denna snabbmat! Jag kan ju inte svära på vad som fanns i dessa burgare men definitivt nyttigare än en hamburgermeny på McDonals iallafall!
Blev så inspirerad på Fiskburgare att jag köpte en bit lax och vit fisk på Netto som ska bli Mannerströms fiskburgare idag.
Efter storhandlandet som avslutades på Netto, gick vi hem med en mycket tung mat-vagn. Jennie var fortfarande hungrig men glömde nog bort det lite medans jag lagade middagsmat. Min dotter ringde och frågade om hon fick komma och jag frågade om hon ätit middag, vilket hon inte gjort. Så hon kastade sig på första bästa spårvagn.
Plötsligt var vi fem som skulle äta middag istället för max tre men ja, man får väl äta tills det är slut!
Middagen blev kycklingfile med currysås på creme fraiche, lök, vitlök och en grön och röd paprika i såsen. Till det serverades blomkålsris som blivit vår nya favorit. Christoffer åt också hos oss och han åt med stor aptit. Alla var jättenöjda även om det inte blev så stora portioner för alla. Serverade även en sallad på körsbärstomater, gurka, vårlök, paprika och avakado. Jag var definitivt mätt!
Efter middagen svängde jag ihop lite lchf-frallor/hamburgerbröd och testade att byta ut hälften av pofibern mot mandelmjölet som jag hittade på Lidl. Bullarna svällde inte lika mycket som de brukar göra men smaken var det defintivt inget fel på! Både Sam och Jennie tyckte de var jättegoda och Sam sa att hon skulle köpa Pofiber och Fibrex så hon kunde baka lite hemma. Robbis, hennes man har lite svårt för att komma igång och laga något så då är det bra att hitta något lätt hemma när hungern anfaller. Båda kör LCHF sedan i söndags helt. Sam har ju testat lite då och då och men inte lyckats vara konsekvent heller förut. Men med tanke på hennes mage med inflammationer sedan flera år så har hon absolut inte haft några problem med att lyssna på mig och efter att jag upplyste om vad just spannmål gör med tarmarna i magen så har hon slutat med spannmål helt.
Snart har hela familjen här och även mina barns närmaste vänner anammat LCHF! Unga människor är mycket mer öppna för vad man säger och vågar prova!

Jag med fiskburgarna på Angereds torg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar