onsdag 16 november 2011

Tjocke Albin = Tjocka Maria

Jaha, då händer det igen! Ytterligare en bok i ämnet "tjocka barn" har kommit ut. Nu är det en svensk författare som skrivit ihop en "pedagogisk" bok i hur barn ska lära sig att äta enligt tallriksmodellen. JIPPIE! *ironisk*  Aftonbladets artikel om Tjocke Albin

Lille Albin är tjock och är mobbad och utstött pga sin storlek. Han och hans föräldrar får lära sig att äta "bra" mat, enligt, sedan 30 år tillbaka, den berömda tallriksmodellen. 
Det var samma modell som jag fick lära mig att äta efter när jag var barn - det var 30 år sedan och ingenting, ingenting och ingenting har hänt sedan dess. Nu 30 år senare sitter jag här och tänker på alla middagar jag ätit enligt denna modell och se vad hände? Ett liv i jojobantning, självsvält, dåligt samvete och operationer. Gjorde det mig smalare? Nej, givetvis inte. Rekordet satte jag ju där 1995, dagen jag opererade mig. 

Jag har varit väldigt hård i mina åsikter angående föräldrars del i det hela, det är sant, och delar av mig är fortfarande lika hård eftersom det faktiskt finns massor av information och kunskap inom ämnet, som tex jag och många andra inom LCHF-genren försöker sprida. Detta KAN även föräldrar lära sig: Ta bort kolhydrater, stärkelse och socker och lära sig vad "ren mat" är för något. Men en del av mig ser också hur svårt det är att låta barnen leva enligt denna modell för skolorna serverar fortfarande enbart kolhydratrik mat med massor av dåliga tillsatser i maten. Mina barn kämpar dagligen med att utesluta det, de direkt vet inte är nyttigt för dem och ofta kommer de hem utan att ha ätit något alls i skolan. Det "lustiga" i det är att de faktiskt själva tar det beslutet: Jag vill inte äta den där maten. Jag står ju inte i deras skolor och säger att de inte får äta maten som serveras.
Hur många barn klarar av att säga nej till mat som serveras i skolan och på dagis. Skulle en 3-åring peka på paketet Becel på dagis och säga att han inte vill ha det där på smörgåsen och önska sig ägg med smör till frukost istället? Nej, knappast. 
DÄR har Livsmedelsverket allt ansvar och även de i kommunerna som beslutar om vad som ska stå på matsedeln i skolor och dagis. 
Däremot är det föräldrarnas ansvar att INTE stoppa i sina ungar godis och snabbmat hemma/ute. 
Minns ju själv hur mina barn, redan på spårvagnen in till stan började med mantrat: McDonalds, mamma, McDonalds, mamma! Många gånger föll jag ju också för detta tjat och vi gick till McDonalds och gärna en 5-kronorsglass därpå för att de varit duktiga att äta upp sin "mat". 
Jag slutade med detta ganska snabbt faktiskt och bytte ut McDonaldsbesöken till att gå till riktiga restauranger. Kostnaden är inte mycket dyrare faktiskt om man inte väljer det dyraste på menyerna. Vi hade ofta en liten diskussion om vilken restaurang vill skulle gå på och det blev ofta indiskt eller kinesiskt eller grekiskt - det var våra favoriter. Det var lättare också för mig, som redan då var inne på att ta bort kolhydraterna ur maten för mig själv att äta på en grekisk restaurang tex. 
Ju mer jag lär mig och läser på om vad spannmål, socker och stärkelse gör med våra kroppar, desto mer rabiat blir jag ju och det är mitt ansvar som förälder att vidarebefordra min kunskap till mina barn. Det jag också ser är att mina barn är väldigt bra på att sprida denna kunskap till sina vänner och fler och fler av kompisarna börjar ändra sina tankar kring maten också. Min äldste sons kompis börjar redan drömma om att starta en LCHF-restaurang med en sockerfri bar, för han är utbildad bartender. Han vill ha med mig i det här också hör jag honom säga. 
Dit kunde Tjocke Albin och hans föräldrar kunna komma och både få lära sig och äta mat som både är god och inte skapar ännu fler kilon på hans lilla kropp. 
Nu har tydligen Livsmedelsverket fått en hög med pengar igen för att sprida budskapet i skolorna om att äta enligt tallriksmodellen och lättmargarin på de sockerstinna bröden. 
Jag blir nästan gråtfärdig. VARFÖR ska det vara så SVÅRT att faktiskt tänka utanför dårskapet som fortgått nu i trettio år???
Vi har INTE ändrat vår genetiska uppsättning i våra kroppar - vi är INTE skapta för att äta mat späckade med druvsocker, sojamjöl, glukossirap, e-tillsatser, sockerarter som man knappt vet varifrån det kommer och allt annat skit som stoppas i vår mat för att den ska smaka något överhuvudtaget, se ut som mat och samtidigt hålla en lång hållbarhet då den tillverkas i ena änden av landet/världen till att kunna ligga framme i flera timmar på serveringsborden eller i kylskåpet. Den berömda rulltårtan i skafferiet som såg lika god ut 25 år senare som när den köptes borde säga något om hur sjukt det är, även om det antagligen är en skröna. Men nog knaprar vi på saker som stått i kylen i flera veckor utan att ens tänka på att det kanske inte borde se så där fräscht ut...
Livsmedelsindustrin och Läkemedelsbranschen skiter fullständigt i Tjocke Albin medan han sitter på kammaren med gråten i halsen och suget i magen och tänker att han är en dålig människa för att han är fet och inte har några vänner. 
Minns när min mamma sa till mig i tonåren: Det är klart att du inte har några vänner, som är så tjock! 
Albin: - Du får bara vänner om du blir smal! Glöm inte det! 

*arg*
Tack, Frida för din fina bok. Hoppas ingen köper den! 

Du har lyckats skuldbelägga en hel generation föräldrar och barn men det är ju inget nytt egentligen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar