lördag 5 november 2011

Halsbränna, sur mage och magsår

Har ni testat att fråga era vänner hur många som har någon form av problem med magen i er omgivning?
Jag kan nog utan att räkna påstå att 90% av alla jag känner har något att klaga på när det gäller magen: Allt från halsbränna, sura uppstötningar, uppsvälld och gasig mage, magkatarr och magsår och läkemedelsindustrin tjänar miljarder på våra dåliga magar.
Men risken att vi blir ännu sjukare när vi stoppar i oss deras mediciner visar sig nog vara värre än att ha problem med magen:

Expert-larm om vanliga magmediciner

Hur många har inte stoppat i sig Losec? Vill man ha tag på det och Apoteket inte är öppet så kan bara gå till grannen och fråga.
Själv åt jag Omeprazol i fyra år för de kramper jag får med jämna mellanrum sedan jag blev gastricbypass-opererad. Vilket inte hjälpte ett dyft kan jag meddela. Däremot bytte jag läkare och fick utskrivet en kramplösande medicin som heter Egazil. Den har "räddat" mig från mitt Förmaksflimmer (hoppas jag) för det har jag inte haft sedan jag började äta den medicinen. Biverkningarna jag upplever av just den medicinen är muntorrhet och även torra ögon, så varje morgon fyller jag på med ögondroppar annars känns ögonen som grusgropar. Kollade lite på nätet efter just Egazil och läste att man även kan få försämrad syn och "slöa" tarmar och jodå, det stämmer nog rätt bra. Men vad är valet? Förmaksflimmer som hävs av narkos och elkonvertering eller torr mun, ögon och taskig syn? Jag föredrar nog det senare även om jag får be om hjälp att noppa ögonbrynen och annat smått och gott!
Jag var utan denna medicin i två veckor för jag inte hade pengar och jag mådde RIKTIGT DÅLIGT - kände igen hur jag mådde innan jag började äta Egazil: Dunkanden i hela kroppen som om jag hade förhöjd puls och ett extra hjärta i magen och huvudet vilket också gör att jag inte kan sova. Blev skakig och svag på dagarna och bara väntade på att hjärtat skulle tappa sin sinusrytm. Det var nästan panik de sista två dagarna innan jag kunde hämta ut min medicin igen. Det gör jag aldrig om!

Men att få ordning på magen är egentligen ganska lätt: Sluta äta spannmål och socker!

Alternativet är väl att köpa Proviva eller andra liknande produkter. Kollade innehållsförteckningen igår på Proviva och det är rena godiset! Så man fyller på med "goda" bakterier för att i samma stund mata de dåliga bakterierna med det, de älskar - socker! Räknar man ut hur många sockerbitar det är i dessa nyttiga produkter så ligger det på ett snitt av 5-10 sockerbitar för 2 deciliter. 
AJ, jag har ont i magen! Men om jag äter 8 sockerbitar så blir det nog bra! 
Lägger vi då till all frukt som ska vara så nyttig så får vi följande koncept:


Känner du igen dig? Ständigt sneglande på vågen, den svullna magen som krånglar och tröttheten som kommer? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar