onsdag 2 november 2011

Jag blir så FÖRBANNAD!

Sitter på språvagnen, hem från jobbet med GP i handen och hittar en artikel var rubrik är: Motvikt för mulliga. Artikeln har en JÄTTESTOR bild på en vacker kvinna och under får man veta att kvinnan heter Malin Agn och hennes historia om hur hon själv var tjock som liten och när hennes ena barn började bli överviktigt, sökte hon hjälp inom vården med resultatet att hon fick en klapp på axeln och de uppmuntrande orden:  "Det ordnar sig nog". DÅ kom idén att skapa en föräldrautbildningen Mulliga Barn. Jag ANADE att det här var precis vad jag önskade att det skulle vara när jag läste: " ... att äta rätt: "Vi leker restaurang hemma. Dukar snyggt och tar bara en gång. Mycket grönsaker, men vanlig mat. Inga konstiga dieter och vatten till maten. Läsk bara ibland och då bara ett glas. Vi ser till att vi ätit innan vi går till Gröna Lund. Då frestar det spunna sockret inte så mycket. Vi bakar bullar och skänker till glada grannar, unnar oss bara ett litet smakprov."

JAG BLIR SÅ BOTTENFÖRBANNAD SÅ JAG NÄSTAN DÖR!

Följande står också att läsa:
"I vår familj äter vi numera på assietter, våra snygga stora pastatallrikar står i skåpet och samlar damm."

På hemsidan kan man finna vilka som betalar för dessa seminarium:
Sponsorer
Bland annat SATS!
Under länkar finner jag följande:
Folkhälsoguidens kostråd

Kostråden är precis så som de varit de sista 30 åren:

"De viktigaste råden är:
regelbunden måltidsordning
stor andel frukt och grönsaker
stor andel bröd, potatis, pasta och ris
begränsad mängd av livsmedel som innehåller mycket mättat fett
(t.ex. smör, grädde, ost, matlagningsyoghurt, korv)
begränsad mängd utrymmesmat
Exempel på måltider, se www.vardguiden.se
Måltidspusslet (denna sida), Byggstenarna och Tallriksmodellen (se sidan 122)
är modeller som kan användas för att underlätta samtal om matvanor och
åskådliggöra sammansättningen i olika måltider. "

Det har inte hänt ETT SKIT!
Det som gör mig extra arg är att här får en kvinna ett stort utrymme i pressen som ger samma kostråd som jag fick när jag var 12 år och blev inlagd på Borås Lasarett. Minimala portioner, inget fett, massor med kolhydrater osv...det som till slut resulterade i att jag vägde 172 kg!
MOTVIKT???
Det här är ingen motvikt!

Jag bakar inga bullar till mina ungar och jag tvingar dem inte att äta på assietter eller "lär" mina barn att äta tio godisbitar på lördagar och hör och häpna: Mina barn är inte tjocka och de gnäller inte någonstans över de stora portionerna mat de får på sina tallrikar, stekta i smör, gott om grönsaker och annat gott. De är mätta, nöjda, lider inte och frågar inte efter vare sig fikabröd, saft, läsk, godis eller bullar.

Men ja, hon är ju smart...hon får betalt av andra för att fortsätta göra barn tjocka, olyckliga och sjuka. Hon kan skratta hela vägen till banken när ungarna, vars föräldrar förtvivlat försöker lägga grunden för Diabetes2 och fortsatt matmissbruk och fetma för framtidens barn.
Hennes mål är att göra sig själv överflödig, står det i artikeln.
Hallå?
Du ÄR redan överflödig! Du gör saken bara värre, Malin Agn!
Malin Agn

3 kommentarer:

  1. Ska jag skratta eller gråta??? Sorgligt att folk inte får hjälp utan alla ska tjäna pengar på oss!!!

    Bra skrivet, jag blir förbannad med!

    SvaraRadera
  2. Håller med, blir också irriterad. Inte mycket som hänt under åren. Är i USA nu o här är det fortfarande Nonfat som gäller! Svårt att hitta helfeta produkter här!

    SvaraRadera
  3. Vi besökte en föreläsning som Mulliga Barn anordnade i Göteborg. Läs ett referat ... http://www.kostdemokrati.se/margareta/2011/10/28/referat-fran-en-forelasning-arrangerad-av-mulligabarn-se/

    SvaraRadera