fredag 11 november 2011

Jag hade fel!

Magsäcken finns kvar! Jag fick igång min hemtelefon efter nästan två månader. (Tack ComHem) Så idag var det, det första jag gjorde: Ringde till Sahlgrenska och pratade med en sköterska på Gastric-by-pass-avdelningen. Jodå, den finns kvar och den producerar magvätska, om än i mindre mängd eftersom den inte är så aktiv som annars, och är mindre. Vätskan kommer ut längre ner på tarmen. Hon hade inget bra svar på hur man ska veta om man tex har drabbats av magkatarr eftersom man inte kan få halsbränna tex. Så det får man väl gissa sig till...hon sa också att operationen gör att man tappar 70% av sin ÖVERVIKT! Inget annat. Jag räknade på min egen vikt och det innebär att om jag, som jag gjorde, väger 172,4 så ska jag gå ner till 120 kg med hjälp av operationen och det gjorde jag...tom exakt! Jag vägde 119 kg när det vände och jag började gå upp igen. Så väger du 120 kg så kommer du gå ner till 84 kg osv. Vi pratade om sockerberoende och suget efter mat och hon sa att det som HINDRAR folk att äta fel efter operationen är det som kallas "dumping" som uppstår om man äter för mycket fett och socker (i kombination), så det är en så kallad MEKANISK hjälp att förhindras att äta fel. Tyvärr funkar inte det i längden och precis som en alkoholist som tar antabus kan man till och med "stå ut" med dumping om det vill sig riktigt illa. Tänkte också på det igår att om man tänker så här så skulle man kunna likställa det med att göra en alkoholist lam i händerna så han inte kan TA flaskan och dricka men det kommer ju gå en period tills alkoholisten kommer på andra sätt att få i sig alkohol.
Är man kraftigt överviktig, som alla är som får göra en sådan här operation, så ÄR man överkänslig för kolhydrater och socker i olika former och det kan man inte operera bort. Du kommer få kämpa resten av ditt liv ändå med ditt matmissbruk.
Jag har alltid sagt att min operation är misslyckad då jag inte gått ner till normalvikt och haft fysiska problem efteråt med kramper i magen, förmaksflimmer och dumping men det stämmer ju egentligen inte. Jag har gjort precis så som jag ska göra och operationen har gjort precis det som den är menad att göra. Ge mig den omöjligheten att äta ihjäl mig. Men det är bara rena fakta: Den opererar inte bort mitt matmissbruk på något vis och kommer aldrig göra. Man måste ändå fortsätta att "banta" om man vill nå normalvikt.
Har du gjort den här operationen eller tänker göra den: Räkna ut från din FAKTISKA övervikt och ta bort 70% av den, då har du resultatet av vad operationen kan hjälpa dig med. Jag gick ner 50 kg och det var ju precis så mycket som jag gick upp under de två år som jag var gravid på och väntade på operationen. Jag fick tillbaka mitt "liv" men jag fick inte ett "nytt" liv utan de problem som jag hade med matmissbruket kvarstod. Den enda trygghet som operationen i sig har gett mig är att jag inte kan äta ihjäl mig men jag kan fortfarande gå UPP i vikt.
Så idag, med den kunskap jag har så har jag lärt mig att hantera mitt matmissbruk genom att ALDRIG äta kolhydrater, stärkelse och socker, som triggar mitt missbruk. Jag undviker det helt enkelt för att klara av att leva och som bonus har jag gått ner i vikt och väger nu mindre än jag gjort i hela mitt vuxna liv.
Operationen är inte ditt SISTA alternativ - det är ett mekaniskt alternativ och det alternativ ALLA borde testa innan de ger upp och lägger sig under kniven är att sluta äta det som triggar socker - och matmissbruket i sig.
Alkoholisten blir inte nykter genom antabus - han blir det genom att medvetet göra sig fri från sitt missbruk i skallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar