onsdag 30 november 2011

Sonens matlåda blev beslagtagen!

Idag berättade sonen att hans matlåda med två stekta ägg och en tomat beslagtogs av en av matbespisningspersonalen i Hjällboskolan. Hon hade fräst åt sonen att det var förbjudet att äta sin egen mat i skolan. Han brukar ta sallad i matsalen och lägga till sina stekta ägg och majonäs, som han har med sig hemifrån. Adam sade emot och frågade om var det fanns någon regel som var nerskriven om att man inte fick det men han fick bara mothugg. En annan matbespisningspersonal kom fram och tyckte att Adam skulle få tillbaka sin matlåda men den första vägrade. Då hämtade Adam sin klasslärare, Berit, som gick direkt ut i matsalen och talade om att Adam skulle ha tillbaka sin matlåda, direkt. Att jag, Adams mamma, redan har pratat med Kostchefen och med henne om Adams matvanor.
Han fick tillbaka sin matlåda.
Jag har sökt med ljus och lykta på nätet efter någon regel som säger att barnen inte får ta med sig egen mat om man inte kan/vill äta den mat som serveras i skolan. Jag har uppmanat Adam att äta det som han KAN äta och skippa resten och som komplement tar han med sig ägg, som både är näringsrikt och mättande. Det finns ju faktiskt inga argument för att inte kunna ta med sig äggen, inte ens ur allergisynpunkt.
Ringde den Vårdcentral där den LCHF-vänlige läkaren jobbar men fick svaret att han måste listas där först, så nu har jag gjort det över nätet. Det tar ca en vecka och sedan kan vi boka tid.
Det är lite småsjukt att jag måste använda sjukdom som argument för att min son ska få äta sig mätt i skolan. Hur SVÅRT kan det vara att köpa in lite smör, ägg och ev. majonäs som alternativ till den processade mat som serveras i skolan?
Så länge det är mer okej att servera risgrynsgröt med socker och sylt än att servera ett smörstekt ägg så kommer jag kämpa!

10 kommentarer:

  1. Fy satan i gatan va dumma människor det finns!!!!Bläääää, jag blir galen när jag läser dina rader...kokar av ilska :/ Har ju två barn som snart kommer gå i skolan...Kämpa på, det kommer jag också göra. Vägrar låta mina barn äta skitmat, det är illa nog att jag får betala skatt där en del går till det med!

    SvaraRadera
  2. Ta kontakt med någon (S) politiker i skolnämnden. Efter det som hänt i Göteborg där Annelie Hulthén (S) gick emot SLV och fick bort deras kostråd är säkert fler (s) pigga på att göra likadant. Här kan du läsa om det, ta med det när du pratar med vederbörande: http://bengtingerstam.wordpress.com/2011/11/28/debatten-om-skolmaten-gar-nu-snabbt-vidare/
    Vill du ha kontakt så ring gärna 0495-49834 eller 070-604 77 25

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Varför har hon tagit Adams lådan :(( Vilken kärring fy :((Kämpa på Maggan

    SvaraRadera
  4. Fortsätt kämpa!!!
    Varenda unge är värd minst detta!! hur kan det vara så svårt att få värna om det man älskar mest??

    SvaraRadera
  5. Men fy! Maten i skolan är ju ofta fullspäckad med kolhydrater och socker :( det borde vara en självklar sak att få välja vad man stoppar i sin Egen kropp! Suck!

    SvaraRadera
  6. Hej Maria!
    Vad tråkigt att din som blev bemött på det viset! Tycker han är tuff som hämtade sin lärare!
    Det är så mycket prestige inblandat i sådana här frågor men det är inte ok att barnen drabbas.
    Stå på dig!

    SvaraRadera
  7. Hugaligen. Skönt att både din son och du kämpar emot. Heja heja.

    SvaraRadera
  8. Blir full i skratt jag!
    Tänk innan nån av MINA ungar skulle ta med sig en låda med mat HEMIFRÅN och äta i skolans matsal!!?? Förstå va' pinsamt! ALLA, absolut ALLA skulle ju då STIRRA, och ställa frågor och fälla dumma kommentarer! De skulle totalvägra ta med sig matlåda hemifrån. De är 12 o 14½...

    SvaraRadera
  9. Okej, det kanske är så i din värld men inte i min eller i min sons skola. Adam tycker inte det är pinsamt, han har nog inte ens tänkt så och inte hans kompisar heller. Han har berättat att någon av kompisarna har frågat varför han äter så och han förklarar (på sitt vis) varför. Jag ler lite för mig själv när jag hör hur han faktiskt informerar om LCHF för sina skolkompisar...men något annat än det har inte hänt. Min son är 13. Det kanske beror på att ingen av mina tre barn någonsin haft problem med sitt självförtroende på det viset och tex aldrig skämts för sin mamma osv.

    SvaraRadera