söndag 22 juli 2012

Annika Dalhkvists känsla för det rätta

Medierna har älskat att lägga ut katastrofartiklar om Annika Dahlkvist genom åren om hur farligt det är med LCHF och hur fantasikt "dum" hon är med sina kost - och hälsoråd. Att erkänna sig vara en LCHF:are är nästan som att säga att man var en häxa på 1700-talet. LCHF ska brännas på bål för det vet ju ALLA att man INTE kan äta animaliska fetter och inte dö i förtid...
Men nu börjar det sakta, sakta låta på annat sätt. Livsmedelsverket ändrar kostrekommenationerna men man måste nästan vara advokat för att kunna tolka om de menar att det är okej för människor med Diabetes 2 och för överviktiga men inte för andra...
DAGENS NYHETER kan man läsa om detta och jag citerar en bit av kolumnen:

"Teorierna bakom de officiella kostråden och deras koppling till hjärt- och kärlsjukdomar har fått status av uppenbarad sanning just för att de så länge kunnat fredas från konkurrens. En järntriangel av nationella och internationella myndigheter, akademiska forskare och läkemedelsbolag har hållit kritikerna på plats och anslagen till alternativ forskning på sparlåga.

Nu krackelerar ändå murarna runt denna teoretiska fästning, skeptikerna har blivit så många och så akademiskt meriterade att de inte längre kan avfärdas som kufar. "I kliniska försök har inte forskarna med ovedersäglig evidens kunnat visa att mättat fett i dieten leder till hjärtsjukdomar", skrev exempelvis den amerikanske läkaren Gary Taubes häromdagen i International Herald Tribune.

Ett brett akademiskt och politiskt stöd för vetenskapliga teorier betyder inte att de är sanna, bara att de ännu inte bevisats vara osanna. Socialstyrelsens halva reträtt i Annika Dahlqvists fall visar att experterna nu fuktat sina fingrar och att anpassningen till det nya inletts. Snart ombeds bantarna att ge akt på kolhydraterna och att byta sin pasta carbonara mot bacon och kokt blomkål."



Det är bara en tidsfråga innan alla inom vården blir uppdaterade men tills dess kommer alla som  nämner LCHF känna sig som häxor, som ska brännas på bål...men vi är envetna, vi ger oss inte. Det räcker med det självupplevda för att förstå att den här formen av livsmedelshållning är rätt. När man redan första dygnet känner i magen att uppblåstheten är borta och på första veckan känner att det där förbenade suget försvinner... man måste inte stoppa något i munnen HELA TIDEN! Ungarna slutar fråga om det finns något "gott hemma" med stirrig blick.
Adam tog ju en paus från LCHF, för han pallade inte, som han uttryckte det. Det gick inte ens en månad förrän han själv kom fram till att han ville äta LCHF igen. Nu är han hemma efter en veckas läger och en vecka hos pappa och jag märker direkt skillnaden. Veckan innan han åkte iväg så fick han tillbaka den där stirriga blicken och var "hungrig" hela tiden. Nu står han där i köket igen och steker sin omelett och blicken är lugn...

LCHF handlar inte ENBART om fett! Ibland blir jag lite less på benämningen "Low Carb, High Fat" för även om jag slutat vara rädd för fett och äter det med glädje (smör och cocosolja) så är det så mycket mer. Det handlar MER om att äta REN MAT - inte hel - och halvfabrikat, så fri från tillsatser som möjligt, lågt kolhydratinnehåll, som kroppen reagerar på är socker, grönsaker och bär fulla med nyttigheter, inte miljögifter osv. Men nu är begreppet LCHF så inarbetat att det går inte att ändra på den saken.
Jag vet i alla fall vad det betyder för mig. Jag är ingen renlevnadsmänniska men jag har mina barns framtid i tankarna och det är min största motivation och morot - jag vill inte att mina barn och framtida generationer ska drabbas på samma sätt som vi som fostrades att tro att light-produkter är rätt, fett är farligt och fullkorn är rena hälsokällan.
Snart kommer vi kunna läsa om det även på Livsmedelsverkets hemsida, var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar