torsdag 5 juli 2012

Magnesium och Bikarbonat!

Hittade två intressanta blogginlägg igår om: ÄR ALLA MAGNSUMPREPARAT BRA? hos Anna Hallén då många kan uppleva följande problem:
huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, trötthet, irritation, sömnproblem (vakna ofta och för tidigt), dålig aptit och för högt blodtryck, kramp i benen, tics, diabetes. Övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin.
Vad jag förstår så är det helt enkelt bättre att äta nötter! 
Något jag själv börjat göra mer med små bitar av kallt smör ihop, gärna som frukost. Då jag är magsäcksopererad får jag inte i mig tillräckligt med näring från den mat jag äter och just mineralbrist är väldigt vanligt hos alla som är gastric bypass-opererade. 
Jag ställer också fram en skål med mandlar, hasselnötter, valnötter och pumpafrön så ungarna också tuggar i sig det. 
Så återigen - den naturliga varan överträffar preparaten/substituten om man läser Annas blogginlägg. 

Nästa intressanta blogginlägg handlar om BIKARBONATETS LÄKANDE FÖRMÅGA hos Sanna Ehdin.
Minns själv att jag fick vatten med Bikarbonat när jag hade halsbränna en gång under tonåren och tyckte det var riktigt äckligt för det är så salt. 
Men ja, dags att omvärdera! Hittar också en massa länkar om att använda det i håret - ska tydligen bli väldigt mjukt och fint. 
De flesta har Bikarbonat hemma för att man använder det i bakning och det hade även jag. Adam snorar och hostar ganska mycket pga någon oidentifierad allergi och tänkte att det här måste jag testa på honom. Så han fick ett glas kallt vatten med en halv tesked bikarbonat igår innan han gick och lade sig.
I morse kom han ut med påsen och ett glas vatten och sa att han redan kände STOR SKILLNAD och ja, jag har inte hört honom låta som en elefant idag faktiskt - det gör han när han fräser näsan! 

2 kommentarer:

  1. använder bikarbonat ibland mot sura uppstötningar och hallsbränna varjedag det fungerar

    yvonne08@hotmail.se

    SvaraRadera
  2. Japp, det är mest sådana saker som finns i tex Samarin.

    SvaraRadera