söndag 29 juli 2012

Ät mer cocosfett!

Leif Lundberg, en av personerna bakom www.kostdemokrati.se ringde i dag och jag "erkände" att jag var dålig på att äta cocosfett, det som är så nyttigt och mättande och även viktigt för mig som är magsäcksopererad att få i mig, för både hälsan och för förbränningen.
Han tipsade mig om något från deras hemsida som kallas för fetshot, som han tyckte jag skulle testa:
INLÄGG OM COCOSOLJA OCH FETSHOT
Fick också tipset om att göra "ischoklad" på 90% choklad och cocosolja som jag kan ta till kaffet eller när jag blir sugen på något...
Så jag drog ner till affären och inhandlade ischokladformar, choklad, cocosolja och lite annat som behövdes hemma.
Jag köpte Rysk yoghurt för första gången och måste ju bara säga:
DEN SMAKAR HIMMELSKT!
Den kommer jag köpa i fortsättningen när jag ska ha något med yoghurt, så len, så mjuk och så rik smak!
Jag tog fram min matberedare och samtidigt ställde jag cocosoljan på min varma spis (en paj stod ju där och gräddades) och på några minuter var cocosoljan flytande. Annars funkar det lika bra med att spola varmt vatten på burken...
Jag hällde i ca 500 gram jordgubbar och resterna av de blåbär som låg i frysen. Tar det jag har hemma så det blev inga hallon som i orginalreceptet.
Mixade bären och yoghurten först och avslutade det med att hälla i oljan.
Inget mer!
HÄPP!
Hällde upp det i en stor tillbringare med lock som jag ställt i kylen nu. Hällde upp ett glas och smakade - det smakar GOTT! Behövs inget sötningspreparat, det smakar precis som de ingredienser som är i denna "fetshot" som jag vill döpa om till
Bär - och cocosoljesmoothie!
Nästa projekt var tipset på ischoklad.
Jag tog en liten kastrull, där jag lade ca 100 gram cocosolja och en 100-grams 90% choklad, 1 msk grädde, 1 tsk vaniljpulver, 1 tsk gurkmeja och 1 tsk färskriven ingefära.
Satte på detta på LÅG värme och när jag såg oljan smälta så började jag röra med en visp. Hade lagt upp ischokladformar på en bricka och när allt hade blandats och smält ihop så hällde jag i det i de små formarna.
Häll inte hela vägen upp till kanten för det kommer ändå några extra droppar innan du kan fylla nästa form.
Lägg in dem i frysen och när de är hårda kan du lägga dem i en bruk eller plastpåse i frysen. Jag fick ca 35 stycken och jag har smakat på dem. Smaken är väldigt RIK på choklad utan att bli bitter. Något man inte kan stoppa i sig tio av på raken utan en då och då, för att få i sig den viktiga cocosoljan.

2 kommentarer:

  1. Ischoklad jajust det!!
    Tack för påminnelsen :)
    Jag brukar oxå göra på 90% men den är så svår att hitta!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min på ICA Maxi, här i Angered. Borde ju finnas på de flesta, lite större mataffärer. :D

      Radera