torsdag 5 juli 2012

Hjärntvättad?

Häromdagen fick jag en anonym kommentar på inlägget om att sonen LCHF-revolterar, att jag ska sluta hjärntvätta min son. Just begreppet "hjärntvättad" tyckte jag var ganska intressant. Vad är det som får oss att använda detta begrepp, egentligen?
Gick in på Wikipedia och läste följande:



Hjärntvätt, sociologiskt begrepp, handling som syftar till att förändra en människas personlighet och beteende, eller att genom manipulation framkalla en alternation hos någon. Begreppet uppstod underKoreakriget.

Journalisten Edgar Hunter myntade ordet hjärntvätt år 1951 för att beskriva hur amerikanska soldater i fångenskap bytte sida och bekände påhittade krigsbrott. Psykologer och psykiatriker som Margaret Singer, Robert Lifton, Louis West och Edgar Schein studerade detta.

Ordet hjärntvätt används ofta synonymt med mind control, men det senare ordet har innebörden att den som utsätts för processen gör det frivilligt, som till exempel en medlem i en sekt eller ett MLM-företag.

Det finns inga egentliga bevis för att hjärntvätt fungerar, USA försökte själva utveckla ett hjärntvättningsprogram med Project MKULTRA under nästan tjugo år utan att lyckas. I efterhand har man konstaterat att de förment hjärntvättade amerikanska krigsfångarna efter frisläppandet tog tillbaka sina bekännelser och att dessa uttalande med all säkerhet tvingades fram genom de vidriga förhållanden de utsattes för i lägren. Som konspirationsteori har hjärntvättande dock levt vidare i många sammanhang, till exempel i spelfilmen The Manchurian Candidate.

Begreppet "hjärntvätt" används även för att beskriva de processer en människa genomgår då hon hamnar i vad utomstående stämplar som "total kontroll" i så kallade sekter.

Lifton beskriver i boken "Thought Reform and the Psychology of Totalism" 8 gemensamma faktorer för hur detta går till:
1. Kontroll av miljön
2. Mystisk manipulation
3. Krav på renhet
4. Bekännelser
5. Helig vetenskap
6. Laddat språk
7. Doktrin över person
8. Existensuppdelning

Singer beskriver i sin bok "Cults in Our Midst" (1995, ny upplaga 2003) sina 6 kriterier för "thought reform" (tankereform):
1. Hålla en person ovetande om vad som pågår och vad som händer.
2. Kontrollera en persons tid och om möjligt dennes fysiska miljö.
3. Skapa en känsla av maktlöshet, hemlig rädsla och beroende.
4. Undertryck mycket av personens gamla beteende och attityd.
5. Ingjuta nya beteenden och attityd.
6. Föra fram ett slutet system av logik, inte tillåta kritik.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Med tanke på denna information så hamnar både jag och mina barn väldigt långt från diagnosen "hjärntvättad". Att referera detta begrepp till mig skulle med andra ord säga att jag har en otroligt stor makt över mina barn och ständigt lägger min energi på att just hjärntvätta dem. Jag vet ärligt talat inte hur man gör och vad jag förstår så fungerar det inte heller, inte ens om man försökte. 
När ett barn revolterar mot något som föräldrarna står för så är ju det framför allt en reaktion på frigörelse, att våga tycka annorlunda, vilja göra annorlunda osv. 
Frågan är nog ändå - VEM är det som är hjärntvättad, egentligen?
Jag, som känner mig lurad och manipulerad av Livsmedelsindustrins och Läkemedelsindustrins totalt oetiska förhållningssätt till människans hälsa - där det enda målet och syftet är att tjäna pengar, oavsett vilken konsekvens det innebär? Eller "alla andra"?
Just kategorin "Hålla en person ovetande om vad som pågår och vad som händer" känns ju ganska nära just det vi blir utsatta för dagligen...
När vi under de senaste trettio åren blivit utsatta för det här, vilket resulterat i högre ohälsotal i form av diverse sjukdomar, plus övervikt och ändå är det "vi" som blir skuldbelagda med begrepp som:
 "Vi rör inte på oss tillräckligt"
 "Det vi stoppar i oss måste förbrukas"
 "Det är inte "vårt" fel att "du" äter en massa godis och snabbmat"
 "Du är bara lat och karaktärslös"
"Gör/äter du inte som "vi" rekommenderar, så kommer det gå åt helvete med dig och ditt liv"'
"Köp det här så kommer du må mycket bättre..:" 

Jag vet inte när det började exakt men reklamkampanjen på 70-talet om att äta mer bröd var inte från Socialstyrelsen, utan från Bageriernas PR-organ Brödinstitutet och Konsumentverket. 
Ändå blev det en stor reaktion som fortfarande lever kvar, än idag - ÄT MER BRÖD! 
Varför ska vi göra det? Jo, för att Bageribranschen ska tjäna mer pengar - inte för att DU ska må bättre! 
Det är bara ett exempel på hur lätt människan kan både manipulera och bli manipulerad! 
Jag lär mig mer och mer om tillsatser, orsak och verkan. Jag vill helt enkelt INTE bidra med sämre hälsa, se mina barn sjuka eller någon annan heller för den delen.
Det har alltid funnits en liten doktor i mig, det vet alla som känner mig väl. Det är mer regel än undantag att nära och kära frågar mig när de är sjuka om tips än att de ringer Sjukvårdsupplysningen. Det är en del av min natur, helt enkelt. Jag vill människan väl, inte o-väl. 
Jag är mamman som håller mitt barn i handen när vi går över gatan för att h*n inte ska bli skadad - det är av samma anledning som jag lagar mat som jag vet inte skadar mitt barn. Är det onaturligt? Hjärntvättar jag mitt barn då? Det är ju inte så att jag lurar dem när jag mosar min blomkål och säger att jo, det är visst potatis!
De är däremot lite småless på att jag berättar vad som händer i kroppen när man äter pulvermos...

Igår kom Adam hem med sin kompis och diskussionen uppstod om varför vi använder smör istället för margarin. Adam är rätt stor i korken och frågar kompisen om han vet vad det är för skillnad på smör och margarin och svaret kom lite svävande... "Jo, jag vet, margarin använder man när man ska baka kakor och sånt..."
Adam började berätta om hur "farligt" margarin är (AJ AJ AJ, UNGEN ÄR HJÄRNTVÄTTAD!!!) och vad som finns i detta margarin och hur onaturligt det är i jämförelse med smör: 
Man behöver ju inte ens läsa för att förstå att smöret känns 100% mer nyttigt än margarin, eller hur?
Överkurs är att börja studera skillnaden mellan Omega 3 och 6 och vilka effekter det har på kroppen. DET orkar inte en 14-åring ens lyssna på. 
Bilderna på smör och margarin är hämtade från: http://www.matfusket.com/ 
Jag är inte ensam om att inse att det är precis som länken ovan säger: Det FUSKAS med mat eller snarare - det fuskas med tillverkning och framställning av den mat vi äter idag!
VARFÖR tar man bort 4% fett från Grädde och tillsätter Karragenan? Skit samma om det är cancerframkallande eller inte - bara ställ dig frågan varför. 
Jag är obekväm!
Jag ställer just de där frågorna till mig själv - VARFÖR och VAD KAN JAG GÖRA ÅT DET?

Ett till, litet exempel som kom upp häromdagen när Oliver käkar Läkerol istället för att röka! Vi försökte läsa vad Läkerol innehåller då han konstaterade att jodå, det är laxerande framför allt...

Först och främst så är det i princip omöjligt att läsa de minimala bokstäverna på paketet och googlar man på Läkerols hemsida finns det inga som helst uppgifter om vad som finns i deras produkter, bara hur goda, bra och fantastiska de är. Men det här hittade jag som innehållsförteckning och försökt lära mig vad detta är för något: 

Maltossirap, sorbitolsirap och acesufam-K
Allt detta är sockeralkoholer som framställs ur naturliga sockerarter genom reduktion med vätgas under högt tryck och med nickel som katalysator. Undantaget är erytritol, som produceras naturligt genom jäsning av glukos.
Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen och därmed kan diarré uppstå. Konsumtion av större mängder sockeralkoholer kan därför ha laxerande verkan. Livsmedel som innehåller mer än 10 % sockeralkoholer bör därför märkas med uppgift om att överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan.

Stabiliseringsmedlel (arabicum gummi)
Kommer från akaciaträden tillhör gruppen ärt-/baljväxter kan gummi arabicum ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot bönor, ärtor eller jordnötter.
Löst i vatten kan det användas som klister för papper. Gummi Arabicum är ofta bindemedlet för akvarellfärger och gouache.

Lakritsextrakt - inget direkt farligt med lakrits om man inte överkonsumerar det (max 50g)
amoniumklorid 6 : salt som producerades ursprungligen för att tillverka det var för att använda det som gödningsmedel. Det har numera ersatts med fosfat- och sulfat-baserade gödningsmedel.
Idag har ammoniumklorid en mängd användningsområden:
- som ingrediens i saltlakrits (salmiakgodis) och ger då en salt smak.
fluss-medel vid lödning.
- i lim som används vid tillverkning av plywood.
- som slem-lösande ingrediens i hostmedicin (Quilla-sirap).
- det används också för att behandla metabol alkalos.
- borttaga syrafläckar


Salt - det räckte inte med ovanstående tydligen....

Syra (mjölksyra): finns i många av de mjölkprodukter som säljs idag har inte bildats genom naturlig surning utan är tillsatt vid tillverkningen. Sådan mjölksyra tillverkas inte av mjölk utan av melass eller stärkelse från majs eller potatis. Därför kan även vegetariska produkter innehålla mjölksyra.
Mjölksyra ingår i många mjölkprodukter som till exempel yoghurt, filmjölk, kefir etc. Mjölksyran får proteinet kasein att koagulera vilket ger sura mjölkprodukter dess typiska tjockflytande konsistens.
Mjölksyra spelar en viktig roll vid många former av fermentering som används som konserveringsmetod av mat eller vid framställning av ensilage.
Som konserveringsmedel och surhetsreglerande medel i livsmedel betecknas mjölksyra med E-nummer 270.
aromer: används för att ge smak och även lukt åt livsmedel, samt diverse andra tillämpningar.

Aromämnena kännetecknas av att de oftast är flyktiga, samt utgöres av alifatiska eller aromatiska föreningar. Aromämnen kan förekomma i parfymer och mat bland annat.
Aromämnen kan delas in i fyra kategorier:
Naturliga aromämnen, som extraheras direkt ur bär eller frukt etc, genom exempelvis destillation
Naturidentiska aromämnen, som framställs på kemisk väg, men är identiskt lika de naturliga ämnena i den kemiska strukturen
Syntetiska eller konstgjorda aromämnen, som är framställda på kemisk väg utan likhet i naturen
Rökaromer

Olja (vegetabilisk) : Vilken - ingen aning! 

Ytbehandlingsmedlet (karnaubavax) utvinns från bladen som skärs av, torkas och kokas ur i vatten. Vaxet renas och har en gröngul färg. Vaxet har länge använts till glansvax förläder, så kallad skomakarevax. Det är det hårdaste och starkaste vegetabiliska vaxet och bibehåller länge sin glans. Det är mycket vattenavvisande och det härsknar inte. Vaxet täpper inte till porerna i skinnet utan skinnet bibehåller sin ”andningsegenskap”.
Rent vax innehåller cerotin- och carnaubasyra, vilka dels kan förekomma fria, dels förenade med myricyl- och cerylalkohol. På grund av sin höga smältpunkt 83 - 86°C lämpar sig vaxet väl för framställning av olika former av ytskyddsmedel.
Karnaubavax är helt ogiftigt och är godkänt som Bra Miljöval. Karnaubavax används till bland annat till hud- och hårvårdsprodukter och till ytbehandlingsmedel till frukt och godis.

Namnamnam....usch, vad hjärntvättad jag känner mig! 

2 kommentarer:

  1. Apropå hjärntvättad - så kallar jag det för vad det är = hjärnförsmutsad - och det påbörjas ju redan i blöjåldern, tyvärr tyvärr... :cry:

    LCHF är det bästa av bra mat - som jag ser det.

    SvaraRadera