söndag 29 juli 2012

Ost - och spenatpaj

Ibland köper jag lite för mycket ost, som den ostälskare jag är, och passar på när jag hittar mina favoriter till en billig penning. Så det fanns en bit Cheddar hemma och en bit Jarlsberg...och kom på igår kväll att jag inte ätit ostpaj på jättelänge. Något jag lagar då och då på vintern.
Nu har jag ju funnit ett jättebra recept på Birgitta Höglunds matblogg: VEGETARISK PAJ som jag gjort om lite.
I mitt pajskal idag blev det
1,5 dl nötmjöl av hasselnöt, paranöt och lite valnöt
1,5 dl cocosmjöl
I övrigt följde jag receptet.
Pajdegen blev inte lika lös som förra gången då jag tog i för mycket smör utan blev helt perfekt och jag kunde trycka ut den med händerna. Jag blandar ihop pajdegen med händerna också, då känner jag när den är perfekt.
Låt pajskalet vila i kylen medan du gör det andra - fyllningen!

Fyllning:
3 st ägg (helst ekologiska)
0,5 tsk salt
svartpeppar
gurkmeja
2dl grädde eller 3 dl turkisk yoghurt
ca 3 dl riven ost. Jag hade hälften Cheddar och hälften Jarlsberg
ca 0,5 liter färska spenatblad.

Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar och gurkmeja. 
Riv osten och blanda ner tillsammans med det andra i bunken. Se till att blanda alltihop försiktigt så du inte förstör äggtrådarna.
Ta nu ut pajskalet ur ugnen, täck botten med spenatbladen.
Ta en slev och sprid ut osten över spenatbladen och häll över resten. Använd en slickepott och grädda i mitten av ugnen på 200°C i ca 25-30 minuter till pajen fått sig en gyllene färg.

Den som undrar varför jag har gurkmeja i smeten så beror det på att det är en väldigt nyttig krydda som i princip är smaklös men väldigt anti-inflammatorisk. :)

Till denna paj kan du ha någon form av rökt fisk eller kött, en sallad baserad på färsk spenat, eller bara som den är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar