måndag 30 juli 2012

Biokemiska olikheter

"Vi är alla olika och allt fungerar inte för alla, därför fungerar inte LCHF för mig. Jag är skapad för att kunna äta lite av allt och må bra!
"Vi är biokemiskt olika"
Nu har jag hört detta många gånger och jag började fundera på vad detta egentligen betyder?
Betyder det verkligen att LCHF inte fungerar för alla?
Något som jag faktiskt är helt övertygad om att det gör - fungerar för alla.
Vad betyder biokemiska olikheter?
Läste följande ARTIKEL i Läkartidningen och inser vad det betyder i min hjärna - ja, jag tänker ju lite olika från andra.. ha ha!
I grund och botten är vi alla LIKA, vi är genetiskt sammansatta för att vara just människa, annars hade man kanske varit en snigel...
Alla sniglar käkar samma typ av föda, eller hur? De vet vad de behöver för att kunna leva.
Det gör människan med, kan man i alla fall tro...
Vi får lära oss att vissa arter inte äter allt, eller hur? Man ger inte t ex choklad till en hund för det är rena giftet, en katt är naturligt laktosintolerant och apan, den djurart som är mest lik människan gillar nog ganska mycket, samma saker som vi människor men gränsen går väl vid vad man kan äta utanför skogen. 
Ur detta perspektiv så är vi biokemiskt olika men allt levande har ett näringsbehov av en sammansatt kost, det kan vi alla vara överens om?
Olikheten sitter ju inte i att alla människor behöver olika näring, utan kanske skillnader i hur mycket. Jag vet att jag "tål" väldigt höga doser av läkemedel för min kropp bryter ner det fortare än många andra. Andra reagerar direkt på en liten dos. Jag behöver äta mer mineraler för att få i mig mitt dagsbehov, eftersom jag är magsäcksopererad och p g a inte tar upp så mycket som jag behöver osv. 
Men kan inte alla äta LCHF? 
Med tanke på att LCHF ska vara och är grundad i den föda vi är genetiskt skapade att äta:
REN MAT!
REN MAT - utan tillsatser
REN MAT - utan gifter
REN MAT - utan genetiskt manipulerad föda
REN MAT - i form av fetter som vi klarar av att äta
REN MAT - helt enkelt!
Nä, LCHF passar inte för mig för jag föredrar att äta spannmål som skadar mina tarmväggar så att jag inte kan ta upp övrig födas näringsinnehåll och med tanke på att grönsaker, frukt och kött idag är så genmanipulerat att den har lägre näringsinnehåll än från början så känns det faktiskt bara konstigt. Hur kan det passa någon överhuvudtaget? 
"Jag kan äta kakor, godis, margarin, hel - och halvfabrikat, det påverkar inte mig, jag är inte som du..." Samtidigt som personen dricker proviva i mängder för sin uppblåsta mage eller köper Samarin för sura uppstötningar men vad då då, det syns inte på vågen!!!
Den biokemiska olikheterna sitter inte alltid i vikten, eller hur? 
Jag äter en kaka och blir sockerberoende och fet som en säl medan du äter en kaka, förblir smal men får magkattar. Din kompis får Diabetes och grannen har massor med finnar på ryggen.
Ja, vi reagerar olika men vi reagerar! 
Vi tycker om att äta olika saker men alla behöver fett t ex - jag äter det i form av smör och cocosolja. Jag älskar inte cocosolja men smör. Någon annan älskar cocosolja men inte smör - där sitter olikheten men vi behöver det. Andra får i sig fett i form av fetter som är direkt skadliga för oss men äter det ändå och säger att jo, de har ju inte dött än...de klarar det just nu men sedan då? 
LCHF fungerar inte men att stressa, gå långa perioder utan att äta, vila, reflektera, äta gående på gatan mellan jobbet och bussen, springa in på McDonalds på lördagen när man är ute på shopping, trycka i sig en påse godis på fredagskvällen med några öl eller ett par glas vin - det klarar vi? 
Kvinnor är jättebra på att svälta sig i jakten på den perfekta kroppen och vi straffar oss själva regelbundet när vågen pekar uppåt med Nutrilett, Modifast, Viktväktarnas micromat eller något annat som får våra kroppar att skrika rakt ut och när man provar LCHF och inget händer så är det själva LCHF-maten som inte fungerar, för svälta funkar så mycket bättre.                                                                                            

Klart att vi är olika! 
När jag äter en portion, så äter du tre men det är vad som är PÅ tallriken som räknas, inte något annat. 
Det är inte bara vad vi stoppar i oss som påverkar våra behov, utan även den miljö vi lever i - jag har ett stort behov av tystnad, ren luft, natur och att få uttrycka mig medan du måste ha musik på för att kunna somna och älskar storstadslivet. Jag älskar att kramas och du älskar att pussas men det är ändå ett likadant behov, eller hur? 
Om jag röker så säger du att det där är inte bra för dig, du kommer få lungcancer! 
Nä, det är inte säkert. Jag kanske är så biokemsikt olik dig så jag bara får rökhosta och inget annat men vi är ändå överens om att det är skadligt. Men att ge en apa en cigg blir bara så fel, eller hur? 
Så varför utsätter vi oss själva för saker som miljögifter, skadliga ämnen i möbler, kläder, köksverktyg, livsmedel, plastikopererar oss, trycker in silikon, botox och annat skadligt, häller i oss godis fulla med färgämnen, tillsatser och sönderkokta djurdelar utan att blinka, amputerar magsäckar, sätter in slangar i magsäcken, kräks, tar laxermedel, köper läkemedel utan att blinka? 

Men..LCHF fungerar inte? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar