fredag 13 juli 2012

Dyrt eller billigt?

När man är ensamstående mamma och utan jobb, då får man vända på pengarna både en och två gånger och då känns alla ekologiska alternativ väldigt dyra i jämförelse med det som inte är det. Köpte två 6-pack ekologiska ägg i affären häromdagen till en kostnad av 17 kronor paketet. Det kan ju jämföras med de vanliga äggen som kostar omkring 20-30 kr för ett 20-pack. Men om man sätter det i ett annat perspektiv så blir det inte så dyrt ändå med tanke på vad man får för pengarna.
Dels kan man ju jämföra ägg och ägg - då är eko-äggen att föredra alla gånger.
Om man nu jämför med något annat i ungefär samma prisklass?          
En stor chipspåse kostar väl ungefär samma som ett storpack vanliga ägg? Jag minns faktiskt inte vad chips kostar men ungefär 25 kr antar jag? Om jag äter tre eko-ägg så har jag ätit för ca tio kronor, fått i mig mineraler, vitaminer, proteiner, fett och är mätt i minst fyra timmar. Om jag äter lika stor mängd chips som ägg, då får jag i mig väldigt mycket kolhydrater (socker), dåligt fett, lite mineraler i form av saltet, lite fibrer men inga vitaminer och är jag då mätt? Nä, snarare tvärtom, kroppen får en sockerkick och skriker:'
- GE MIG MER!
Vilket naturligtvis brukar sluta med att den som väl börjat äta chips fortsätter tills påsen är slut. Det är salt så då måste det sköljas ner med vätska, gärna i form av någon läskedryck och sockerkicken är total. I nästa skede, när påsen är slut, vill man ha något mer, något annat...godis tex.
Hur många har lyckats undgå OLW:s reklam med begreppet "fredagsmys"?
Ingen, anar jag, vare sig stor eller liten...
Det som först slår mig är att det inte finns EN ENDA tjock person i dessa reklamfilmer. Man ser bara vackra, välmående, smala människor. Snacka om falsk marknadföring...Det kanske skulle vara mer ärligt att visa verkligheten:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar