torsdag 19 juli 2012

Pannkakor

Visste att jag hade sett ett pannkaksrecept med kokosmjöl och hittade Marianns amerikanska lyxpannkakor på hennes blogg.
Igår kväll gjorde jag dessa i stället för de som jag brukar göra på grädde, fiberhusk och ägg.
Nu kan jag utvärdera skillnaderna mellan dessa och de andra:
1. Smeten blir tunnare med Marianns recept, vilket gör det lättare att grädda.
2. De bränner inte vid men man måste ha medelvärme. Fiberhuspannkakorna bränner vid oavsett hur låg värme jag har och steker alltid dem i cocosolja, vilket jag inte behövde nu.
3. Ingen störrre smakskillnad men cocospannakorna känns lite "torrare" än fiberhuskpannkakorna.

Cocosmjölet tenderar till att göra både bröd och pannkakor lite torrare än andra varianter på bröd och pannkakor. Däremot känner i alla fall jag en stor skillnad i magen - mindre fibrer att bearbeta, vilket gör att jag inte känner mig lika uppblåst av bröd och pannkakor gjorda med cocosnötsmjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar