söndag 1 juli 2012

LCHF-revolt!

Sonen fyllden 14 år häromdagen och som alla som läser min blogg vet, så äter även han enligt LCHF...tills typ nu!
Oliver (storebror) skvallrade om att dagen innan hade han och Adam varit hos kompisar hela dagen och när kompisarnas mamma bjöd på fruktsallad hade Adam tackat nej med orden "Jag äter inte frukt för det blir man tjock av..." för att i nästa stund bre tre mackor, för att han var hungrig. Inte riktigt logiskt med tanke på att det är just spannmålen som gjorde att han fick magkatarr enligt min diagnos.
Så när han kom hem frågade jag hur han tänkte där egentligen:
- Adam, varför valde du mackor istället för fruktsalladen?
- Därför jag vet att det är socker i frukt...
- Men, vad var det som gjorde att du fick magkatarr, tror du?
- Frön..
- Okej, hur mycket frön är det i frukt?
- Ganska lite...
- Hur mycket frön är det i bröd, då?
- Eh, det är väl inga frön, det var ju vitt bröd...
- Okej, vad är vitt bröd gjort av?
- Vetemjöl...
- Och vad är då vetemjöl för något?
- Frön..
- Så vad är bäst att äta om du ska välja mellan frukt och bröd?
- Åh, mamma, jag är TRÖTT på LCHF! Jag mår bra nu! Du kan inte VETA om jag inte tål gluten och spannmål! Det måste en läkare bestämma, inte du! Det kanske bara var tillfälligt! Jag pallar inte längre med det dära LCHF!
Han reser sig för att gå iväg som han alltid gör när han är upprörd eller inte vill diskutera. Jag är påstridig och säger att det är okej att han bestämmer själv men kom inte sedan när skolan börjar och vill vara hemma för att han har kramp i magen och har spytt. Han svarar att han inte kommer kunna hjälpa om skolan skickar hem honom då...jo, det kan han hjälpa...
Jag känner mig ganska sur över hans lilla matrevolt, eftersom jag inbillade mig att han ändå hade förstått skillnaden på att äta "rätt" och äta det som gör honom sjuk. En sak till som jag märkte nu när jag förstått att han ätit lite allt möjligt är att hans finnar kommit tillbaka. Han hade otroligt mycket finnar i ansiktet, på halsen och även i hårbotten förut men jag har inte tänkt på att detta försvunnit förrän nu, när de är tillbaka.
Ja, ja!
Ibland måste man bara backa och låta ungarna göra sina egna val och även ta konsekvenserna av detta.
Jag kommer räkna dagarna/veckorna tills han ligger i sängen dubbelvikt med magkramper igen - det ska faktiskt bli lite "intressant" att se vad som faktiskt händer nu. Det blir min egen lilla studie på nära håll vad som händer med någon som blivit frisk på LCHF, går tillbaka till den "vanliga" maten och effekterna av det. Jag kommer informera om vidare forskning! *ha ha*

Det var ju födelsedag till trots och det bjöds på Sallad med kräftstjärtar och LYXIG CHOKLADTÅRTA  
Vis av föregående år så bjöd vi inte in några till denna dag. Det har nämligen varit en trend att Adam bjudit kompisar till sin födelsedag, jag har lagat en massa mat och bakat tårta för att sedan stå där ensam med en son i tårar. Men ja, saker ändras även här så hans två bästisar dök upp + en tjejkompis. Salladen tog slut till minsta lilla gurkskiva och tårtan åts med orden:
- Mmmmm!
- Ah, sååå goood!
- Fattar inte hur den kan bli så god utan socker!
- Sjukt gott!

5 kommentarer:

  1. Din son är väl läskunnig och har väl insett att den kosten du sysslar med medför stora hälsorisker! En stor studie publicerades häromdagen som visade ökade risker för hjärt-kärlsjukdom med LCHF kost!!! Sluta hjärntvätta din son!!! Jag hade också fått ont i magen av en sådan morsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      I snitt får 164 svenskar hjärtinfarkt varje dag och de flesta har ätit enligt tallriksmodellen.

      När får vi en löpsedel med texten:

      IDAG FICK 164 SVENSKAR HJÄRTINFARKT PÅ GRUND AV ATT DE ÄTIT ENLIGT TALLRIKSMODELLEN.

      Löpsedel kan sitta uppe varje dag utom var tredje månad då siffran ändras till 163, tillsammans med en ny löpsedel, där någon som ätit LCHF också har drabbats.

      Att äta enligt LCHF, vilket snart var fjärde svensk gör, är ingen garanti mot sjukdom, men det reducerar risken och man mår bättre.

      Att de som äter LCHF får en egen löpsedel varje gång de får en hjärtattack måste betyda att det är sällsynt.

      Lurade på hälsa och pengar har vi blivit under tre decennier. Välkommen och läs på.

      En fördubbling av fetma och diabetes gånger tre sedan nyckelhålsmärkningen infördes är ett talande resultat.

      Radera
  2. Ha ha ha ha ha! Jo, jag tackar för sådana här kommentarer! En ANONYM som tycker jag hjärntvättar min son, samtidigt som denna ANONYMA nämner ordet LÄSKUNNIG utan att själv vara det samtidigt som magkatarren beror på mig som mamma. Man får tacka och buga för sådana fina kommentarer!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du inte bryr dig om ovanstående Anonyma typ för mycket. Jag anser att du gör helt rätt. Det spelar ju ingen roll vad man kallar sitt sätt att äta. Huvudsaken är att man själv och ens familj mår bra av det man äter. Har själv två söner som äter ganska LCHF likt då jag själv äter åt det hållet. Den bästa kommentaren jag fått var när jag lagat äggröra och tjocka fläskbitar till frukost och 15 åringen kom hem och sa spontant. - Idag var jag jättepigg och var inte ens hungrig innan lunch. Glad att jag hittade din blogg. Fullt av läsvärda inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tommy! Nej, jag bryr mig inte om någon som lägger in sådana kommentarer anonymt. Kan man inte stå för sin kritik med namn så är det ingen kritik. Förstår ju att vederbörande inte ens har läst alla inlägg angående sonen och hans magkatarr. "En förälder mår aldrig bättre än det barn, h*n har, som mår sämst" - jag mår inte bra om mina barn mår dåligt och den lilla "doktor" som finns i mig försöker alltid hitta lösningar. Det brukar faktiskt vara det bästa. Jag vill inte ha en son som utvecklar IBS i framtiden och kanske inte kan äta någonting alls sedan. Nu kan han ju "fuska" ibland utan att få ont i magen. Har ju en dotter som får ligga på sjukhus med jämna mellanrum också för sin mage. Med dagens mathållning gör vi sakta våra barn sjuka vuxna. Jag vill helt enkelt försöka förhindra det. :)

      Radera