måndag 23 juli 2012

Lasange & Matmuffins

Dåligt väder ger högre aktivitet i köket!
Köpte två huvuden med färsk vitkål och av detta blev det Vitkåls-lasange:

Jag gjorde en "vanlig köttfärssås" på mitt vis. Det är ganska mycket kryddor, vitlök, paprikapuré och tomatpuré i den, plus creme fraiche.
Strimlade vitkålen och täckte botten med ett lager och riven ost över, sedan på med köttfärssåsen och sedan ett lager till med vitkål och riven ost.
Klicka på bilden så öppnas den i ett nytt, större fönster.



Ska ju på festival och funderat mycket på vad jag ska ta med mig för mat eftersom risken är att jag inte hittar något att äta annars.
Såg ett recept på Marianns LCHF Mat&Bak på MATMUFFINS
Naturligtvis glömde jag att köpa de ingredienser som Mariann har i sina så det fick bli en fylling på:
En halv gul lök
Grilloumi (smaklösare variant på Halloumi)
Skinka
Gröna oliver

Jag gjorde dubbel sats eftersom jag har en muffinsplåt på 12 stycken.
Osten jag använde i smeten var Cheddar.
Jag hade också i lite chiliflakes över fyllningen.
Gräddningstiden blev längre, då mina är större än orginalreceptet, så jag lade till ca 25 minuter. Man ser ju när de får fin färg, att de är färdiga.
Jag har smakat på dem och det blev jättegott och mättande! Rekommenderas varmt!






4 kommentarer:

  1. Nu blev jag HUNGRIG!! Så fint du fått till det :) Vitkålslasagne måste jag testa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar fint med vitkål i typiska rätter där ris och pasta varit huvudingrediensen förut. :)

      Radera
  2. De däringa muffinsen ser minsann goda ut!!
    Måste kolla om jag kan göra dessa idag.....ska till stranden imorgon så det hade varit toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De lär bakas många gånger här. Det blev ju ingen festival för mig så vi har tuggat muffins idag istället. Jättegoda!

      Radera