torsdag 19 juli 2012

Besök hos doktorn

Nä, jag är inte "sjuk"! Inte sjukare än vanligt om man tänker på min hälsostatus som kroniskt näringsfattig, orsakad av GBP-operationen.
Men jag har fått någon form av kramp i låren den senaste tiden. Jag vet inte exakt när det började men innan sommaren. Kände att något liksom "tog emot" på baksidan av låret när jag var ute och gick och även när jag tränade yoga. Tänkte att det skulle försvinna med yoga man icke!
Därefter har jag vaknat med en otrolig låsning som gör väldigt ont och det går inte att sträcka ut benet för då gör det ännu ondare. Det strålar på insidan från knävecket upp till ljumsken ungefär.
Kramp brukar ju inte vara något man söker läkare för men den här formen förstår jag mig inte på och tankarna går kring proppar i benen till någon form av brist, förslagsvis på någon mineral, t ex magnesium.
Jag äter olika nötter nästan varje dag men med tanke på att "vanligt folk" äter ca en dl borde jag äta det dubbla eftersom min kropp inte tar upp lika mycket näring p g a GBP-operationen och det finns inte en chans att jag kan.

Efter nattens krampanfall bestämde jag mig äntligen för att gå till Vårdcentralen och kolla upp det här ändå!
Bokade online och fick en tid direkt. Fick träffa en jättesöt doktor med utländskt namn och när jag sa att jag gått ner mycket i vikt så frågade han direkt om jag var Gastric ByPass-opererad och jag svarade ja, men att det inte hjälpt mig alls utan snarare tvärtom - viktminskning, ja, visst men bara en period och istället kronisk näringsbrist istället. Han såg lite förvånad ut när jag sa det men samtidigt ganska förstående när jag sa:
Snälla, rekommendera ALDRIG någon att göra den operationen!
- Åh, varför det?
- Varför amputera bort en kroppsdel som faktiskt fungerar?
- Nä, det har du ju rätt i...
- Ja, det sitter ju inte i magen, det sitter i skallen p g a sockerberoende. Jag blir nästan förtvivlad när jag ser folk här i Angered som ger sina barn energidrycker, godis, kakor, härdade fetter osv...
Doktorn nickade medhållande och berättade att han själv älskar sallad! Han frågade om jag åt mycket fett och jag svarade att ja, det gör jag men inte tillräckligt. Jag skulle behöva äta mer cocosolja för det ökar förbränningen...han frågade var man kan köpa det.
Han sa också att han brukar gratulera de överviktiga patienter som inte går upp i vikt, även de som står still för det viktigaste är ju att inte gå upp i vikt.
Jag sa att jag gått ner i vikt för att jag slutat äta kolhydrater i from av spannmål och socker enligt LCHF.
Han reagerade inte ens som om han aldrig hört talas om LCHF alls. Det kändes lite skönt för han reagerade alltså inte alls, vare sig positivt eller negativt. Samtidigt är det ju lite konstigt att läkare inte känner till LCHF med tanke på vilka löpsedlar och åsikter det skapat de senaste åren. Att även Livsmedelsverket har ändrat sig på den punkten lite grand borde ju även läkare veta, eller? 
Vi kom överens om att ta en del prover på mineraler, vitaminer och ämnesomsättning. Jag bad också om att få ta kolestorol-prov, då det är ett sådant fasligt liv om just kolestorol när man äter enligt LCHF.
Det här får jag ta i morgon för man måste göra det på fastande mage.
Det kommer ta ungefär en vecka att få svaren. Jag måste läsa på mer om kolestorol för det lär nog bli en reaktion på mina värden där, har jag en känsla av! He he!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar