måndag 23 juli 2012

Gastric bypass = Mineral - och vitaminbrist

Järnrik föda 
Vaknade direkt när klockan ringde, vilket inte hänt den senaste veckan och första tanken var:
- Ner till Vårdcentralen och ta de där proverna. Kom inte upp ur sängen i fredags innan tio men nu var jag uppe!
Jag är svårstucken med stora bokstäver så det är inget jag gillar att göra då jag ofta blir stucken flera gånger innan man hittar rätt.
Det var tomt på VC när jag kom så väntetiden var ca två minuter. När jag stod där i väntrummet såg jag en sådan där ställning där det finns en massa informationsfoldrar om alla möjliga fysiska och psykiska besvär. Jag plockade upp en som handlar om övervikt, för jag blev nyfiken på vad det stod i den. Rena skräckläsningen med tanke på att den kom från Modifast och nog hittade jag ett inlägg om att om man är mycket överviktig så finns det alternativ: Gastric Bypass och även läkemedel....
Så när sköterskan kom och sa att hon var redo för att sticka mig frågade jag varför de gjorde reklam för Modifast?
- Ja, det är ju chefen som bestämmer sådant...
Hon lyckades hitta ett kärl och behövde inte sticka mer än en gång!
Hon frågade mig om jag kände mig trött. Jag som satt där och gäspade, tidigare vaken än jag brukar...
- Eh, jo, jag är trött för jag är nyvaken.
- Ditt blod ser tunt ut, det kan bero på järnbrist, sa hon.
- Ja, jag är ju Gastric bypass-opererad, så jag är inte förvånad om jag inte bara har brist på magnesium och andra salter utan även på järn...
- Ja, det är verkligen inte BRA att vara GBP-opererad, svarade hon och berättade att när hon jobbade på Hisingen så kom det det OFTA in GBP-opererade med så låga järnvärden att de fick järn intravenöst och att det hade blivit VÄRRE sedan detta ingrepp ändrats på något vis.
Hur och vad, vet inte jag.
Så jag har väl "tur" som blev opererad för 17 år sedan, antar jag.
Samtalet gick över till att hon berättade att hon gick på Viktväktarna och nej, hon var inte sockerberoende för hon äter inte godis...
Hon såg på mig med lite stora ögon när jag sa att du äter ju både bröd, pasta och frukt, vilket också är socker, det triggar dig med.
Vi äcklade oss tillsammans över McDonalds och korv, innan jag gick hem! Ha ha!
Nu får jag vänta på provresultaten men jag kan bjuda mitt ena ben på att jag har mineralbrist och järnbrist. Ska bli intressant att se vad de erbjuder mig för piller på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar