lördag 21 juli 2012

Total room make over!

För ganska länge sedan fick min äldre son ett arg utbrott och dängde knytnäven i min hallvägg med resultatet att det blev ett hål där. Har man en dotter som är målare så har man tur men det kan ta lite tid att få hjälp med åtgärderna...igår kom hon med spackel och tapetklister! ÄNTLIGEN!
Hon spacklade väggen och sedan kunde hon inte göra så mycket mer eftersom det måste torka ordentligt.
Oliver flyttade sitt trumset in på sitt rum för några månader sedan men i förrgår flyttades de till en kompis som han ska spela med, som bygger upp en studio just nu. Så det innebär att han inte behöver det stora rummet längre, utan kan byta med Adam som har det mindre rummet. Detta hade de tänkt åtgärda i veckan som kommer, då jag är på festival.
Men ja...Samantha kikade in i Olivers rum och det började klia i fingrarna på henne i vanlig ordning!
- Vi gör det här, mamma!
Okej, det var bara att sätta igång!
Ut med ALLT från Olivers rum, ut i köket.
När rummet var tomt syntes det väldigt tydligt hur smutsig och förstörd tapeten var. Stora fläckar på väggarna där sängen stått, i varje hörn.
- Det ser ju för jävligt ut! Har du ingen färg, mamma?
- Hm, kanske, du får kolla i förrådet.
Där stod två hinkar med vit grund, en matt och en halvblank. Men vitt...?
- Har du ingen akrylfärg som vi kan blanda i, så det blir någon annan färg?
- Jo, jag har en tub rött...och små tuber av andra färger...
- Det hade varit snyggt med ljust lila i Adams rum, jag blandar, sa jag.
Jag blandar blått och rött och får fram en vinröd färg. Den blandas i den vita färgen och det blir...rosa!
Ja, ja, Adam gillar rosa.
 Samantha börjar med att måla alla kanter och sedan åker rollern fram. På en timme ungefär är hela rummet färdigmålat. Färgen torkar snabbt, på ca en timme, det med.
Vi bär in Adams möbler och dammar av ALLT! Det  är inte bara lite dammigt, utan VÄLDIGT dammigt...
Jag rensar ut grejer, papper, skräp samtidigt. Vi hittar två tallrikar uppe på bokhyllan som stått där i minst två månader. Det var de två tallrikar som jag inte kunde förstå vart de hade tagit vägen och INGEN av pojkarna visste något om det hela.
Vi bar ut den stora, fula bokhyllan till soprummet.      
Samantha bäddade rent, hängde upp gardinerna osv.
Sedan avslutade jag det hela med "ordning och reda"

medan vi diskuterade hur vi skulle göra med Olivers rum. Tapeten i det rummet var precis lika smutsig och ful som i det andra rummet. Ja, rosa kan vi INTE måla i hans rum...grått, då? Jag har ju en tub med svart akrylfärg också...om vi tar i hela tuben borde det ju bli grått?

Samantha blandar i den svarta tuben och färgen blir...lila! Med grå toner...Ah, det får gå! Bättre än den fula tapeten i alla fall!
I Adams rosa rum målades bara ett lager så man kan skönja den underliggande tapetens mönster vilket blev ganska fint.
I Olivers rum blir det två lager, däremot.
Sedan var det bara att vänta  på att färgen skulle torka.
Cirka två timmar tog det och samma visa med hans rum - plocka, rensa, möblera och göra fint.
Vi var klara vid elvatiden på kvällen och väldigt nöjda, samtidigt som vi hoppades att Oliver skulle lika glad som Adam blev när han såg sitt nya, större, rosa rum!
Oliver jobbar som bartender på fredags - och lördagsnätterna så jag anade att han inte skulle dyka upp förrän idag (lördag).

Har man inga pengar så får man ta det man har och med tanke på det, så blev det väldigt bra!

Adams rum


Olivers rum

Datorn var nog viktigast! 
Oliver dök upp vid två-tiden idag och det första jag hör är:
- Varför har DU min tavla???
Jag köpte en stor IKEA-tavla för några veckor sedan för att sätta in min förstorade HDR-bild i men det gick inte så Oliver ville ha den i sitt rum. Nu passade den inte in i hans rum men däremot i Adams...
Nog såg han att väggarna var gårlila och det var han väl inte riktigt så nöjd med men ja, det är ju rent och fint i alla fall!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar