måndag 16 juli 2012

Marianns rostbröd och mina fiskbiffar

"Sommaren är kort, det mesta regnar bort"...eller blåser bort!  Vädret lockar inte till några utomhusvistelser så idag blev det att "jobba" inomhus.
Kände att jag ville testa att baka Marianns Rostbröd  
Jag valde att baka på varianten med fibrex och kryddade med lite basilika och chiliflakes. 
Jag smakade direkt efter jag vällt upp bröden med lite smör på och det smakade gott!




När jag ändå var igång i köket så blev jag sugen på att göra fiskburgare/biffar. Hade ett paket makrillfilé och ett paket torskfilé hemma så det var bara att köra igång! 
Fram med matberedaren först och främst:

Marias Fiskbiffar
400 gram makrill-filé
400 gram torsk-filé   (Kan du köpa färsk fisk, gör gärna det)
1 gul lök
1 ägg
ca 1 cm färsk ingefära
1-2 tsk citronsaft
2 matskedar Creme Fraiche eller någon form av färskost, t ex Philadelphia med risk att det bränner vid lite i pannan. 
2 msk pumpafrömjöl eller någon annan form av nötmjöl
Svartpeppar, vitpeppar och salt efter smak (tänk på att fisk kräver mer salt än annan mat)
några varv på kvarnen med chiliflakes/ eller en liten färsk röd chilli

Forma biffar med en stor matsked och "doppa" ner dem i smör i stekpannan. Inte för hög värme, då bränner de vid men de ska inte koka heller. Ta skeden och forma till dem när du doppat ner fisksmeten i stekpannan, då slipper du kladda med händerna. Stek i ca 2 minuter per sida, vänd dem två gånger på var sida - försiktigt så de inte går sönder! 

Till detta åt jag gräddstuvad spenat men en fräsch sallad på färsk spenat, gurka, tomat och annat gott passar ju ännu bättre eller äta som hamburgare med något gott lchf-bröd. 

Smaken och konsistensen blev bra även om det var lite småbökigt att vända dem i stekpannan men använd stekspade och en gaffel/sked att vända så blir det bättre. 





2 kommentarer:

  1. Går brödet bra att rosta? Hur blir det jämfört med "vanligt" bröd (rostat)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte testat att rosta det än men jag brukar rosta det andra brödet jag bakar ibland - det går väl att rosta det mesta! :D
      Marianne skriver på sin blogg att hon t om rostar det två gånger.

      Radera