onsdag 12 oktober 2011

Arbetssökande?


torsdag, 15 september 2011 vid 12:05

Jag har ju haft "turen" att ha jobb de sista sju åren och innan det var jag arbetslös i max tre månader i taget så jag har sluppit bråka med AF...tills nu. Nu är det fan i mig KRIG! :)

Går till AF på min första arbetslösa dag, precis som man ska. Träffar en arbetsförmedlare som skriver in mig och får en så kallad handlingsplan där det står att jag ska komma på infomöten, registrera mina meriter och ringa med jämna mellanrum till AF under en sexmånadersperiod. Får veta att MIN arbetsförmedlare kommer höra av sig om ett personligt besök så småningom också.
Det går tre dagar och jag får ett brev på posten från Lärarförbundet där det står att de fått in en anmälan om att de fått veta att jag är arbetslös men att jag inte finns i deras medlemsregister... :)Tack fan för det! Jag är INTE medlem i Lärarförbundet!
Jag är medlem i LR!
Får veta av min kompis som jobbar på ett annat AF-kontor att den arbetsförmedlare som jag träffade har begått tjänstefel då hon frågade om vilket Fackförbund jag tillhörde - de får inte fråga - de ska bara fråga vilken A-kassa man tillhör.
Jag får ringa till AF och korrigera DERAS fel och sedan hoppas på att de skickar min ansökan till LR istället för LF!
Några dagar senare får jag en bekräftelse på det.
Vid mitt första besök talade jag även om att jag har planer på att starta eget och hon ber mig skicka in min affärsplan till en av personerna på AF och får mailadressen.
Jag skickar in den redan samma eftermiddag....och får svar dagen efter att hon också vill ha en budgetplan - vilket jag inte har för jag KAN inte skriva en sådan. Får svaret att jag kan ladda ner en budgetfil på ALMIs hemsida...som om det spelar någon roll - jag svarar att jag inte KAN skriva någon budget oavsett om jag får en fil eller inte!
Blir rekommenderad att besöka Mind your own Business i Angered där jag kan få hjälp. Går in där samma dag och beställer en tid och får komma dagen efter.
Mannen som sitter där verkar inte alls veta vad han ska hjälpa mig med men som tur är finns det en kille från ALMI på plats och han hjälper mig - det tog över en timme men det blev bra till slut.
På eftermiddagen ringer min ex-chef och frågar om jag är intresserad av att jobba som timanställd under en tvåveckorsperiod. OM jag är! :) Han vet att jag inte har någon inkomst i oktober så jag är enbart tacksam!
Dagen därpå går jag personligen till AF och meddelar att jag har ett tillfälligt jobb på timmar och inte vet exakt när det är slut. Jag får informationen att jag bara kan ringa och tala om när jobbet är slut. Lämnar in personligen min budgetplan samtidigt.
På kvällen har jag ett mail från kvinnan jag skickat min affärsplan till där hon talar om att hon fått min budgetplan men vill att jag ska skicka min affärsplan...igen!!! Hon har alltså tappat bort den/slängt den!
:)
Timanställningen visade sig inte vara något tvåveckorsjobb utan tre timmar i tre dagar...så dagen efter ringer jag in till AF och meddelar att jag registrerat mina meriter (enligt handlingsplanen) och vill att de ska bekräfta det och samtidigt talar jag om att jag har avslutat min timanställning och är arbetssökande igen ,vilket mannen i telefonen säger att han skrivit in i databasen.
Igår får jag ett brev från AF där jag får frågan om jag är arbetssökande fortfarande???
VA?
Eh, varför skulle jag inte vara det?
Jag väljer att maila handläggaren och tala om att jag redan meddelat det via telefon och att jag mailar enbart för att få det i skrift eftersom det tydligen inte räcker att ringa!
Fick svar idag...att jag måste komma till AF och ANMÄLA MIG SOM ARBETSSÖKANDE!!!
Vad FAN håller dom på med egentligen???

Här är min lilla mailkonversation med arbetsförmedlaren:

Maria Jallow till bengt.hallero, goteborg-anger.
visa information 17:02 (19 timmar sedan)
Hej!
Fick ett brev av dig/er om ifall jag söker arbete. Jag ringde för över en vecka sedan och meddelade dels att jag hade lagt in mina meriter i er databank - OCH - att mitt tillfälliga tim-arbete var slut. Om ni inte fått de uppgifterna så förstår jag inte varför man ska ringa överhuvudtaget. Det räcker väl med att Lisbeth Lundin "tappade bort" min affärsplan som jag skickade in för att söka Startaeget-bidrag.
Så nu mailar jag för då kan jag åtminstone "bevisa" att jag tagit kontakt.

Maria Jallow
xxxxxxxxx
424 66 Angered

620821xxxx

ps) Vill ha en bekräftelse att ni noterat att jag är arbetssökande och skickat det här mailet.

Hej Maria!
Ja, jag har noterat ditt mail.
När du inte längre är timanställd är det viktigt att du kommer till
arbetsförmedlingen och anmäler dig. Du kommer att få en ny
arbetsförmedlare. Kom innan den 21 september,om du vill vara
aktuell på arbetsförmedlingen
Vänliga hälsningar
Bengt Hällerö

Maria Jallow till bengt.hallero
visa information 10:58 (1 timme sedan)
Jag var där personligen den 30 augusti och sade att jag hade en timanställning och fick svaret: - Ring när din timanställning är slut och ja, det gjorde jag!
Ändra INTE reglerna och ändra INTE vad jag ska göra och inte! Jag fick träffa en arbetsförmedlare som begick tjänstefel när hon frågade mig vilket FACKFÖRBUND jag tillhör och som dessutom anmälde mig till fel fackförbund/ a-kassa, vilket jag i min tur fick korrigera själv.
Ni slarvar bort min affärsplan och det är jag som har fel?
Jag kommer gärna till AF i fysisk person men hädanefter kommer jag kräva allt på papper!
Mvh Maria Jallow

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar