onsdag 12 oktober 2011

Kompetens i egensyfte?


onsdag, 21 september 2011 vid 17:05

Upp som en sol och ner som en pannkaka kändes det som idag, men ja, jag föll ändå på fötterna. Fick mig en riktigt uppväckning idag när min kontakt på TRR sa efter 3 sekunders glutt på min budgetplan att det här stämmer inte. Bara "här" är det felräknat med ca 15 000 kr. :)

I affärsplanen hade jag skrivit fel siffror (en nolla för mycket). INGEN på AF har reagerat, INGEN på Personalstrategerna har reagerat heller och efter några minuter insåg jag också att just dessa Personalstrateger får BETALT av AF för att få kunder till sitt eget företag. Hur intresserade är DE av att jag lyckas med min affärsplan? De får ju betalt ändå. TRR erbjuder individellt anpassad utbildning i att starta företag, där jag inte behöver lära mig det jag redan kan.

Jag utgår från att vare sig kontakten på AF, som slarvade bort min första inskickade affärsplan och även kvinnan jag mötte igår inte läst igenom mina papper särskilt noga om ens överhuvudtaget.
AF köper in en tjänst och sedan lutar de sig lugnt tillbaka och utgår från att de sköter det hela och förhoppningsvis blir "av med" en arbetssökande för det är ju bra statistik! AF har lyckats!

Här är det dags för omtänk, pris-och ekonomianlyserande och kundfokus - VEM ska jag sälja till och VAD. Lägg ner, börja om, tänk nytt! Mitt förtroende för AF sjunker dramatiskt från minus till fryskallt. :)

Jag tänker inte gå kursen hos Företagsstrategerna, jag kommer förlita mig på TRR och dessutom kommer jag fortsätta vara arbetssökande så jag slipper känna stressen över att jag måste vara redo för min F-skattsedel NU. Det sa de också på Företagsstrategerna igår att i och med att man börjar deras kurs så måste man registrera sin F-skattsedel.
Jag gör det när jag verkligen har en verksamhet som både har kunder och som jag kan överleva på. TIlls dess är jag arbetssökande och företagsstartare på fritiden.

En nyttig lärdom! Ta reda på VAD den som erbjuder sina tjänster till dig, tjänar på det och på vilket vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar