onsdag 12 oktober 2011

Fiskburgare a la Mannerström och lchf


Söndagsmiddag

söndag, 2 oktober 2011 vid 17:39
Hittade ett recept häromdagen som jag blev nyfiken på att laga: Mannerströms fiskburgare. Det var även lätt att göra om det så det funkar för lchf:are.
Idag lagade jag det efter konstens alla regler och hittade dessutom ett lchf-recept på Hamburgerbröd som jag bakade. Gjorde dubbel sats burgare och 8 stycken hamburgerbröd. Att baka enligt lchf är löjligt enkelt och snabbt. Inget jäsande och inget knådande, bara röra ihop och in i ugnen! :)

Fiskburgare a la Mannerström
4 portioner






400 g torskfärs
200 g laxfärs
1 knippe finskuren gräslök
2 äggulor
chilli efter tycke och smak
smör till stekning
salt & peppar

Till servering:
salladsblad eller späda rödbetsblad
1 liten rödlök
tomat
räksallad (Se nedan)

Blanda alla ingredienser till en smidig smet. Forma fyra stora burgare. Stek dem i rikligt med smör i en het stekpanna 3-4 minuter på varje sida tills de fått fin färg och är färdiga. Lägg upp salladsblad, fiskburgare och rödlök i lager. Toppa med en rejäl klick räksallad.
Räksallad

100 g skalade räkor
1 dl majonäs
1 dl gräddfil
1 tsk dijonsenap
2 msk fint skuren dill
2 msk fint skuren gräslök
salt & peppar
Blanda först ihop alla ingredienser förutom räkorna. Smaka av med salt och peppar. Vänd till sist ned räkorna och låt dra i kylskåp i några timmar.

I orginalreceptet ska det ju serveras med hamburgerbröd och som lchf-are så äter jag ju inte bröd men hittade följande recept på just hamburgerbröd och kommer testa att baka dessa. Dubbel sats eftersom det bara räcker till två hambugerbröd annars:

Ingredienser:
1 ägg
1 dl vatten
1 dl riven ost
1 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1/2 tsk bakpulver
salt
sesamfrö

Gör så här
Blanda allt utom sesamfrön
låt svälla i 20 min
Forma 2 st bullar tryck dit sesamfrö på toppen
Grädda i ugnen 200grader i 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar