onsdag 12 oktober 2011

Kan inte sova


torsdag, 29 september 2011 vid 04:29

Började gäspa och gick och lade mig som vanligt en timme försent, vid tre, med andra ord. Men något gjorde att jag inte somnade och började tänka på allt möjligt, bland annat ...att fota soluppgången. Den där som jag tänkt fota i flera år!
Varför sova? Äh, det är överskattat och kanske, kanske jag kan få lite ordning på min dygnsrytm och lägga mig i normalare tid än vid tre på nätterna.
Så nu sitter jag här, strax efter fyra på morgonen och väntar på att solen ska gå upp. Den går upp 07.10 så jag drar iväg vid sextiden och det blir nog Rannebergen, först vid utsiktsplatsen och sedan ner till Mölnesjön och få tag på lite dimslöjor. Nu får vi hoppas på att solen visar sig också för det är dimmigt och blött ute. Men det brukar ändå vara så att just när solen går upp så bryter den igenom även om den försvinner igen sedan.
Håll tummarna!
:)

Läste en oroande tidningsartikel:
http://hd.se/ledare/2011/09/26/nya-sjukdomar-i...

Artikeln handlar helt enkelt om att den kolhydratrika mat som rekommenderats de senaste årtiondena inte bara gör människor feta utan också ökar insulinresistens som i sin tur skapar fettlever och diabetes2 - det finns starka forskningsrapporter på det här och ändå är det ingen som reagerar!
Vi börjar "mata" våra barn redan från födelsen med kolhydrater i form av välling och andra substanser som ökar blodsockret och sedan blir folk förvånade över att barn har svårt att koncentrera sig, blir lätt arga och även tjocka.
Det är inte många som orkar läsa sådana här artiklar men det borde varenda människa göra som har någon hjärncell i skallen.
Att ha fettlever brukar vara relaterat till alkoholmissbruk men idag har var femte svensk fettlever - det är otäckt mycket!
Vi blir inte bara sjuka av den mat gemene man äter utan vi kommer förkorta vår livslängd betydligt. Har en av mina kunder som sa att hon har fettlever och nu förstår jag varför. Jag hör också hennes ursäkter om att fortsätta öka sitt blodsocker med sötningsmedel och nej, jag kan inte äta sådant surt!
Jag har själv varit sötningsmedelsberoende och har lagt ner det helt efter att både ätit mycket kolhydrater och sötningsmedel. Idag använder jag inte något av det.
Min kropp tycker det är skönt att slippa alla dessa substanser, helt klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar