onsdag 12 oktober 2011

Man blir religiös!


måndag, 12 september 2011 vid 13:30 (kopierat från min gamla blogg)

Jag är kvinnan som alltid haft "fötterna på jorden", så att säga men när jag upptäckte Atkins 2005 och sedan ett år tillbaka lever uteslutande efter LCHF-konceptet så är jag baske mig religiös!
Jag följer bloggar, debattartiklar och inlägg, rapporter och självupplevda berättelser om människor som anammat LCHF-livet och hittils tror jag att jag läst max 5 kommentarer om någon negativ effekt och då har det alltid varit "Det funkade inte för mig, jag gick upp i vikt...".
Jag har gått ner ca 30 kg sedan den 15 september 2010 och har stått still över sommaren och funderat på varför och inser utan att egentligen ens försöka fundera på det, att jag ätit för mycket kolhydrater, fast jag säger att jag inte gör det.
Jag har inte kunnat låta bli bland annat Fruktyoghurt med innehåll på mellan 12 - 18 kolhydrater/100 och ursäkten har varit att jag äter ju inte så mycket av det men det gör jag ju! Jag kan hälla i mig en hel Fruktyoghurt på ett dygn och det är ju inte EN DECILITER precis!



Vad INBILLAR JAG MIG???

Att jag kan hälla i mig rent socker och tro att jag går ner i vikt av det?

Ingredienser: Mjölk (högpastöriserad), grädde, vit persika 10 %, socker 10 %, vit choklad 3%(socker, kakaosmör, helmjölkspulver, soja lecitin, arom), mjölkprotein, modifierad stärkelse (majs), förtjockningsmedel (pektin), syra (citronsyra), arom, yoghurtkultur.

Näringsvärde per 100g: Energivärde 500 kJ/120 kcal Protein 3,0 g Kolhydrat 15 g Fett 5 g

Slut med det NU!

Finns några sådana andra saker som jag tryckt i mig också och försökt förneka att det inte är så farligt och mycket:

Ostkaka (Kolhydrater 16g)
Bananer (22 g) Banan är den mest kolhydratrika frukten och innehåller den naturliga sockerämnena glukos, fruktos och sackaros.

Jag är desstuom Sukett-narkoman sedan 20 år tillbaka och jag ska nog sluta med dom dumheterna också för när man läser vad det är i Suketter så blir man lite mörkrädd:

"Cyklamat - Artificiellt sötningsmedel som tål upphettning. I Sverige säljs Cyklamat bara som sötningstabletterna Suketter, som består av Cyklamat och Sackarin.

Larmrapporter 1969 om att Cyklamat orsakade cancer hos råttor i mycket hög dos gjorde att ämnet förbjöds, men det tilläts igen efter att man visat att det är ofarligt i normala mängder. Det är nu tillåtet i EU, Kanada och Japan men inte i USA."

Sackarin: Vanligt artificiellt sötningsmedel som kan ge en bismak vid upphettning. Sackarin går rakt igenom kroppen så det ger inga kalorier eller blodsockerpåslag. Kan ha lite besk eftersmak som brukar döljas med cyklamat eller aspartam. Används till saft, läsk och sylt. Säljs rent som bordssötningsmedlet Hermesetas.

Det är dessutom 85 g kolhydrater/100 g Suketter! Jag kan nog hälla i mig en deciliter Sukettströ utan problem i min Philadelphiaost-gräddkräm som jag dessutom skivat ner bananer i!

Kollade på Sukettsidan och de LJUGER för det står att det är kolhydratfritt!

http://www.cederroth.se/crosslink.asp?page=art...

HUVVA!

Nu är det dags att ta tag i nästa steg - att göra mig av med dessa dumheter och ovanor!
Bli fri från mitt sockerberoende på RIKTIGT!

Nu är det max 5 kolhydrater/100 g som gäller och helst inget alls!
Idag blev det NATURLIG filmjölk med en dutt Sukrin och två stekta ägg - basta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar